شناسنامه قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

شناسنامه قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان توسط سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد شده است و نقش مهمی در جلوگیری از فرارهای مالیاتی دارد.همچنین سازمان مالیات از این طریق بخش زیادی از مالیات های پنهان که در سال های گذشته پرداخت نمی شده را هم میتواند دریافت کند. پایانه های فروشگاهی ، سامانه مودیان، حافظه مالیاتی، صورتحساب الکترونیکی ، شرکت معتمد ارائه کننده خدامت مالیاتی و….همگی از مهم ترین و جدید ترین موضوعات فضای مالیاتی در کشور هستند.موضوعاتی که اگر مدیر عامل باشید یا کارفرما، صاحب کسب و کار یا حتی علاقمند به قوانین و مقررات مالیاتی بایستی اطلاعات کامل مربوط به آن را  بروز رسانی کنید.

شناسنامه قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

موضوع استفاده از پایانه های فروشگاهی در سال ۱۳۸۲ برای اولین بار در قانون نظام صنفی پیشنهاد شد . بعد از آن هم بار ها و به دفعات، در خصوص استفاده از پایانه های فروش در قوانین و مقررات مختلف صحبت شد. نهایتا در تاریخ ۲۱ مهر  ۱۳۹۸ قانون پایانه های فروشگاهی در مجلس به تصویب رسید.

براساس ماده دو قانون مدنی: “قوانین، پانزده روز پس از انتشار، در سراسر کشور، لازم‌ الاجرا می باشند “.یعنی پس از تصویب هر قانونی و انتشار آن در روزنامه رسمی کشور تا 15 روز بعد، اجرای آن قانون لازم میباشد، مگر اینکه در آن قانون، ترتیب دیگری، بیان شده باشد.بر اساس این توضیحات ، بررسی تاریخ لازم الاجرا شدن قانون پایانه های فروشگاهی جدید، با توجه به تاریخ انتشار آن، در روزنامه رسمی، می باشد.به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های لازم، این قانون از اواخر شهریور ماه سال 1401، به مرحله لازم الاجرا می باشد!

آیین نامه قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

قانون پایانه های فروشگاهی متشکل از  ۶ فصل مهم و دارای ۲۹ ماده و ۲۸ تبصره می باشد.در ادامه به توضیح کامل قانون مهم سازمان امور مالیاتی میپردازیم :

ترازان حساب  فصل اول : تعاریف – شامل ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی

ترازان حساب  فصل دوم : تکالیف اشخاص مشمول – شامل  ماده 2 تا 14 قانون پایانه های فروشگاهی

ترازان حساب فصل سوم : تکالیف سازمان، دستگاه ها و مراجع ذی ربط ،شامل  ماده قانونی 15 تا 16

ترازان حساب فصل چهارم: تشویق ها و تسهیلات ، شامل ماده قانونی 17 تا 21

ترازان حساب فصل پنجم: ضمانت های اجرایی ،شامل ماده قانونی 22 تا 25

ترازان حساب فصل ششم: نظارت بر اجرا ،شامل ماده قانونی 26 تا 29

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
مشاوره رایگان