نوشتن دفاتر قانونی

نوشتن دفاتر قانونی

نوشتن دفاتر قانونی یکی از حساس ترین و مهم ترین قسمت های عملیات مالی است .نوشتن این دفاتر برای اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت اقتصادی دارند، لازم و ضروری است .اشخاص مستلزم هستند طی یک سال همه ی فعالیت اقتصادی خود را به صورت نوشته به اداره مالیات ارائه دهند تا ثبت شود.

شرکت حسابرسی در کرج

موسسه حسابداری ترازان حساب یکی از برترین های خدمات حسابداری است که سالها در حوزه تحریر دفاتر قانونی شرکت ها فعالیت دارد .ترازان حساب با کادری متخصص وسابقه ی طولانی مدت ارائه دهنده مطمئن ترین دفاتر قانونی در شرکت هاست.

نوشتن دفاتر قانونی

نوشتن دفاتر قانونی یعنی ثبت کلیه رویدادهای مالی که بعد از ثبت دراسناد حسابداری نوشته می شوند. وقایع مالی بعد از اینکه در اسناد حسابداری ثبت می شود و به تایید مدیریت می رسد، سپس در دفاتر حسابداری که قانون تعیین کرده است ثبت و نگهداری می شود.

از دفاتر قانونی برای بررسی اوضاع شرکت ها و شرایط  مالی آن ها و برای برنامه ریزی آینده استفاده کرد.

نوشتن دفاتر قانونی

اهمیت خدمات تحریر دفاتر قانونی

هزینه هایی که فعالان اقتصادی به امور مالیاتی ارائه داده اند باید با دفاتر مالیاتی مطابقت داشته باشد، تا بتوان تمامی هزینه ها را به دست آورد .

 اگر این هزينه ها با آنچه که فعالان بیان می کنند همخوانی نداشته باشد، سند آن ها مورد قبول واقع نمی شود و باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی خواهد شد.به همین خاطر توصیه می شود در هنگام محاسبه، تمام جزییات فعالیت ها و محاسبات توجه کنید و این کار را با صبر و دقت انجام دهید.

انواع دفاتر قانونی

 انواع دفاتر قانونی اعم از:

1- دفتر روزنامه :

باید همه ی وقایع مالیاتی خرید و فروش، مالیات ها، فعالیت ها، طلب ها و … در دفتر روزنامه نوشته شوند. هم چنین تاریخ و زمان تمامی موارد باید با روز دقیق آن ها مطابقت داشته باشد.

این دفتر یکی از اسناد مهم پلمپ شده ای است که در شرکت ها برای تنظیم مالیات استفاده می شود. درماده سوم آیین نامه دفاتر طرز صحیح تنظیم و نگهداری دفتر روزنامه قید شده است.

2- دفتر کل :

طبق ماده هشتم قانون تجارت لازم است که تمامی رویدادها و معاملات یک بار در هفته از دفتر خارج شود و تمامی انواع رویدادها را شناسایی کنند و به ثبت برسانند. در حقیقت چکیده و خلاصه ای از دفتر روزنامه می باشد که اطلاعات به ترتیب در تاریخ معین به ثبت می رسد.

3- دفتر دارایی:

طبق ماده 9 قانون تجارت تاجر موظف است یک بار در سال تمام دارایی منقول و غیر منقول و مطالبات خود را به‌ ترتیب وقوع آن ها و در زمان مشخصی وارد این دفتر کند. دفتر دارایی به دلیل وجود تراز نامه ها اهمیت و کابرد خود را از دست داده است.

4- دفتر کپیه :

طبق ماده 10 قانون تجارت نامه نگاری ها و صورت حساب های صادره فعالان اقتصادی و یا شرکت ها مطابق با تاریخ موجود آن ها ثبت می شود.

5- دفتر ثبت تجارت ها :

مطابق  با ماده 16 قانون تجارت، اگر اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی (یا غیر ایرانی) بخواهند شغل خود را تغییر دهد و به تجارت بپردازد ، باید مشخصات خود را در دفاتر تجاری یادداشت کند.

ثبت دفتر تجاری تحت نظر اداره کل ثبت شرکت های قوه قضائیه می باشد. این اداره موظف است فهرستی از تمامی شرکت ها و موسساتی که طی یک ماه به ثبت رسیده اند را به سازمان امور مالیاتی استان مربوط گزارش دهد.

نوشتن دفاتر قانونی

نکاتی در مورد نوشتن دفاتر قانونی

قبل از نوشتن دفاتر قانونی باید فعالیت های مالی به طور دقیق تجزیه و تحلیل شود . هم چنین کسی که دفاتر قانونی را ثبت میکند باید مفهوم کامل بدهکار و بستانکار را بداند.

دوازده  نکته مهم در تحریر دفاتر قانونی

  1. دفاتر باید با یک خودکار یا روان نویس مشکی نوشته شود.بهتر است ابتدا با مداد این کار را به انجام شود،سپس روی نوشته را با خودکار یا روان نویس پر رنگ تر کنید.
  2. حتما روی سطر نوشته شود.بدون اینکه یک سطر از قلم  جا بماند و بدون خط خوردگی تحریر کنید.
  3. برای پاک کردن مطالب نباید از لاک یا تیغ برای استفاده کرد.
  4. نوشتن اعداد همیشه از سمت راست می باشد.
  5. درنوشتن دفاتر قانونی آخرین سطر از هر رویداد مالی،باید شماره سند حسابداری نقل شود.
  6.  اولین سطر در هر صفحه، به نقل از صفحه قبل است.
  7. هم چنین آخرین سطر از هر صفحه، باید توضیحات صفحه بعد باشد.
  8. جمع سطور، دو ردیف می باشد،که ردیف بالا در مورد جمع صفحه و ردیف پایین هم مربوط به جمع صفحه قبل باشد.
  9. زمانی که نوشتن  دفاتر قانونی اشتباهی صورت گرفت، حتما از خودکار قرمزاستفاده شود ، به طوری که روی اشتباه را خط کشیده و با خودکار مشکی بالای عبارت درست آن را می نویسیم.
  10. جمع دو ستون بدهکار و بستانکار حتماً یکی باشد.
  11. حتما در دفتر روزنامه انتهای اسناد و در دفتر کل انتهای حساب را با خط کج و مورب ببندید.
  12. گردش حساب بدهکار و بستانکار در انتهای دفتر کل درج می شود و تفاضل حاصل از آن ها به صورت مانده حساب در پایین عدد بزرگتر نوشته می شود.در نهایت مانده حساب به ترازنامه انتقال داده می شود.

نکته مهم در نوشتن دفاتر قانونی

شاید یکی از بزرگترین نگرانی های یک حسابدار و مدیر مالی ، وجود اشتباه در دفاتر قانونی شرکتی است که حسابداری آن را به عهده گرفته اند. اشتباهات ناشی از خطای دید ، خستگی، کم تجربگی، عدم وجود دانش فنی یا عجله کردن رخ دهد.

موسسه حسابداری ترازان حساب با بیش از یک دهه خدمات حسابداری و بکارگیری واحد متخصص برای تحریر دفاتر، این نگرانی را برای همیشه  از خاطر حسابداران و مدیران مالی پاک می کند!

متقاضیان در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه  دفاتر خود را دریافت می کنند.

پلمپ دفاتر قانونی

دفاتر قانونی به غیر از دفاتر دارایی و کپیه قبل از اینکه اطلاعاتی در آنها ثبت شود، باید توسط اداره ثبت امضا شود. یکی از الزامات ارائه گزارش به امور مالیاتی کشور پلمپ دفاتر قانونی است. یعنی هزینه‌هایی که موسسات به سازمان امور مالیاتی گزارش می دهند، باید بر اساس دفاتر قانونی پلمپ شده باشند. بر اساس نیاز شرکت‌ها این دفاتر با عنوان دفاتر روزنامه و کل تهیه شده و پلمپ می شود .به این دلیل که شرایط دخل و تصرف در آنها وجود نداشته باشد.

همه شرکت‌ها موظفند عملکرد مالی خود را در دفاتر ثبت کنن . در صورت درخواست در اختیار ممیزان مالیاتی قرار دهند، حتی اگر در طول یک سال مالی هیچ فعالیتی نداشته باشند.در این صورت پلمپ دفاتر قانونی به صورت سفید تحویل ممیزان مالی قرار می گیرد.

نوشتن دفاتر قانونی

سایت پلمپ دفاتر قانونی

برای درخواست پلمپ دفاتر قانونی ، ابتدا  به سایت www.irsherkat.ssaa.ir مراجعه می کنید و با ثبت اطلاعات مربوط به شرکت و اظهارنامه پلمپ دفاترقانونی را دریافت می کنید.سپس به دفاتر پستی مراجعه کرده با ارسال پرینت اظهارنامه پلمپ ، بارکد پستی را دریافت کنید.

ثبت سفارش پلمپ دفاتر قانونی توسط کارشناسان و متخصصان حسابداری صورت می گیرد.موسسه ترازان حساب با آشنایی کامل برمسائل مربوط به این زمینه آماده همکاری با شرکت ها و فعالان اقتصادی در همه ی زمینه های مالی و حسابداری است.

عدم تنظیم دفاتر قانونی حسابداری

اشخاص حقوقی و حقیقی طبق قانون مالیات‌ های مستقیم موظف به تهیه دفاتر قانونی و ارسال آن ها می باشند. در صورت عدم ارسال دفاتر قانونی باید برابر 20% از مالیاتی که برای اشخاص تعیین شده جریمه پرداخت کنند!

رد دفاتر قانونی به چه معناست؟

رد دفاتر قانونی بیشتر به دلیل وجود مشکلاتی در زمینه تحریر آن ها یا انجام اصلاحات دفاتر صورت می گیرد.

 رایج ترین مواردی که باعث رد دفاتر قانونی می شوند؟

  • استفاده از دفاتر تحریر مالی سال یا سال های گذشته.
  • نوشتن اطلاعات مالی دروغین و ساختگی در دفاتر قانونی
  • فعالیت های مالی مرتبط با شعب که ثبت نشده اند.
  • ثبت نشدن اطلاعات مربوط به چندین فعالیت
  •  وجود خط خوردگی، پاک شدن و تراشیدگی در موارد تحریر شده.
  • استفاده از دفاتری که از پلمپ خارج شده اند.
  • تعداد صفحات سفید موجود بیش از حد استاندارد باشد.
  • اگر دفاتر ارائه شده از پلمپ خارج شده و یا یک یا چند برگ آن مفقود شده باشد.
  • ثبت یک فعالیت کلی یا قسمتی از آن در حاشیه دفتر.
  • ثبت یک فعالیت کلی یا قسمتی از آن بین سطور.
  • پاک کردن وتراشیدن یا محو کردن مندرجات اطلاعات دفاتر به منظور سوءاستفاده.

زمان دریافت دفاتر قانونی حسابداری

همه افراد حقیقی و حقوقی که طبق قانون موظف به تنظیم دفاتر قانونی هستند ، باید قبل از سال مالی جدید همه دفاتر حسابداری خودشان را درافت کنند. بعضی از کسب ‌وکارها طی یک سال ، چندین بار پس از اتمام هر دفترمی توانند اقدامات قانونی را برای دریافت دفاتر قانونی انجام ‌دهند.

سخن آخر

موسسه حسابداری ترازان حساب یکی از برترین موسسه های حسابداری در تهران و کرج است که سالها در حوزه نوشتن دفاتر قانونی فعالیت دارد و به عنوان یکی از برترین ها با برگزاری دوره های کار آموزی شناخته میشود.

ترازان حساب با داشتن  کادری مجرب و کار آزموده از حسابداران با تجربه و با دقت بالا دفاتر قانونی شما را تنظیم میکند.

آدرس موسسه ترازان حساب

کرج | طالقانی جنوبی | خیابان سرو | پلاک 136 | واحد 5

شماره تماس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Call Now Button