جرائم مالیاتی سامانه مودیان

جرائم مالیاتی سامانه مودیان

قانون سامانه مودیان مالیاتی یکی از قوانین و سامانه‌های جدید است که سازمان امور مالیاتی کشور به منظور یکپارچه‌سازی فرآیند دریافت اسناد مالی مودیان و صدور برگه تشخیص مالیاتی، آن را به اجرا درآورده است. بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت اقتصادی صنفی و یا غیرصنفی دارند، ملزم به افتتاح حساب کاربری در سامانه مودیان مالیاتی می‌باشند.

همچنین، تمامی صورتحساب‌های الکترونیکی مودیان باید توسط حافظه‌های مالیاتی ثبت و در سامانه مودیان مالیاتی بارگذاری و تایید شوند. به طور مشابه با سایر قوانین مالیاتی، عدم اجرای قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی، جرائمی را به دنبال دارد. در این مقاله، سعی خواهیم کرد به این جرائم و جزئیات آن‌ها پرداخته و توضیحات لازم را ارائه دهیم.

شرکت حسابرسی در کرج

جرایم سامانه مودیان مالیاتی

به منظور اجرای قانون جدید سامانه مودیان، سازمان امور مالیاتی کشور تصمیم گرفته است که جرایمی را برای افرادی که از انجام تکالیف مربوط به قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان خودداری می‌کنند، تعیین کند. در این راستا، بسته به نوع تخلف، متخلفین مشمول جریمه خواهند شد.  با توجه به نوع تخلف، ما در موسسه ترازان حساب تصمیم داریم جرائم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی را بررسی می کنیم. اگر صاحب کسب‌وکار یا حسابدار یک مجموعه اقتصادی هستید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

جریمه عدم ثبت نام در سامانه

جریمه عدم ثبت نام در سامانه

اشخاصی که توجهی به فراخوان سامانه مودیان نمی‌کنند و در این سامانه ثبت نام نمی‌کنند، مشمول جریمه خواهند شد. جریمه عدم ثبت نام در مودیان شامل پرداخت ۱۰ درصد از مجموع مبلغ فروش به سازمان امور مالیاتی است. با توجه به تورم، در حال حاضر، ۱۰ درصد از مبلغ فروش به عنوان جریمه بیشتر محاسبه می‌شود. مبلغ ۲ میلیون تومان بیشتر به منظور رعایت اصول نوشتار قانون ذکر شده و اجرا نمی‌شود. علاوه بر جریمه ۱۰ درصدی نسبت به مبلغ فروش، محرومیت از مشوق‌های قانونی مانند نرخ صفر مالیاتی برای واحدهای دارای مجوز مربوطه و عدم بهره‌مندی از مالیات بر درآمد مشاغل مشمول ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم نیز لحاظ شده است.

جریمه عدم اعلام شماره حساب‌های بانکی تجاری

بر اساس بند پ ماده ۲۲ قانون سامانه مودیان، شرکت‌ها که شماره حساب‌های تجاری خود را اعلام نکنند، برای هر حساب بانکی که فعالیت و فروش از طریق آن انجام شود، با ۱۰ جریمه مواجه خواهند شد. همچنین، افرادی که از معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های مطابق قوانین مالیات‌های مستقیم بهره‌مند نشوند، در همان سال مالی محروم خواهند شد.

تقلب در نظام مالیاتی کشور

جریمه عدم ارائه صورتحساب چاپی به خریدار

اگر فروشنده یا صاحب واحد اقتصادی از تهیه صورتحساب چاپی برای خریدار خود خودداری کند یا سعی در حذف یا از بین بردن صورتحساب داشته باشد، به او جریمه‌ای به اندازه ۲ درصد از مبلغ صورتحساب یا ۲ میلیون تومان تعلق خواهد گرفت، هر کدام مبلغی که بیشتر باشد. پیش از بررسی یا ارائه صورتحساب‌های خود، می‌توانید سوابق مالی و پرونده مالیاتی خود را در سامانه my.tax.gov.ir بررسی کنید.

جریمه عدم ارسال صورتحساب به صورت الکترونیکی به سامانه مودیان

واحدهای اقتصادی که پس از قیمت‌گذاری کالا، صورتحساب الکترونیکی را صادر نکنند، موظف به پرداخت جریمه می‌باشند. این جریمه معادل ۱۰ درصد از مبلغ کل فروش انجام‌شده یا ۲ میلیون تومان (بسته به اینکه کدام یک مبلغ بیشتر باشد) است.

جریمه عدم اعلام تعطیلی یا گزارشات فروش واحد اقتصادی

در بررسی جرائم مالیاتی در سامانه مودیان، یکی از مهم‌ترین موارد مرتبط با جریمه عدم اعلام تعطیلی یا گزارشات فروش واحد اقتصادی است. طبق بند ث ماده ۲۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اگر واحد تجاری به طور موقت یا دائم تعطیل شود یا انحلال یابد و مالک یا مدیر آن واحد این موضوع را در سامانه مودیان اعلام نکند، مشمول پرداخت ۱ درصد جریمه بر مبلغ فروش گزارش‌نشده خواهد شد. همچنین، طبق ماده ۱۴ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، در صورت تغییر شغل یا محل فعالیت، مشمول جریمه خواهید شد.

این قوانین مرتبط با سامانه مودیان به عنوان جرائم مالیاتی در سامانه ارزش افزوده نیز اعمال می‌شود. سازمان امور مالیاتی برای ارسال اظهارنامه مالیاتی، مهلتی در نظر گرفته و در صورت عدم ارسال اطلاعات توسط مودیان در تاریخ مقرر، جریمه اعمال خواهد شد. حتی مودیانی که فعالیت مالی ندارند، باید اظهارنامه ارزش افزوده خود را ارسال کنند.

سنگین_ترین جرایم مالی

جرایم اخلال یا تقلب در نظام مالیاتی کشور

جرائم اخلال یا تقلب در نظام مالیاتی کشور به شدت تحت پیگرد قانونی قرار دارند. برخی از این جرائم شامل افرادی است که به صورت عمدی قصد دارند نظام مالیاتی کشور را به ضرر بکشانند یا با آن تقلب کنند. می‌توان به برخی از این تخطی‌ها اشاره کرد که شامل استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که می‌تواند پایانه‌های فروشگاهی مودی یا دیگران را معیوب کند.

به علاوه، جرائم مالیاتی مرتبط با سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، مجازات‌های مختلفی را برای خاطیان در نظر گرفته است که شامل موارد زیر می‌شود:

– مجازات نقدی بین 20 میلیون تا 80 میلیون ریال

– شلاق از 31 تا 71 ضربه و تا 99 ضربه در جرائم منافی عفت

– محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت 6 ماه تا 5 سال

– ممنوعیت از یک یا چند فعالیت اجتماعی یا شغل برای اشخاص حقوقی تا 5 سال

همچنین، تکرار این جرائم بیش از 3 بار، موجب مجازات‌های تعزیری درجه 5 قانون مجازات اسلامی می‌شود که شامل:

– مجازات نقدی از 180 میلیون ریال تا 360 میلیون ریال

– محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت 5 تا 15 سال

– ممنوعیت دائمی از فعالیت‌های شغلی و اجتماعی برای اشخاص حقوقی

– ممنوعیت دائمی از دعوت به افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقیش

بخشودگی جرایم سامانه مودیان

بخشنامه بخشودگی جرایم سامانه مودیان

طبق قوانین بخشودگی جرائم مالیاتی سامانه مودیان، در تبصره ۱ و ۲ ماده ۲۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، موارد زیر ذکر شده است:

تبصره ۱: مبلغ جریمه‌های ثابت مندرج در این قانون، هر سال متناسب با نرخ تورم سالانه براساس آخرین اعلام بانک مرکزی توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام خواهد شد.

تبصره ۲: سازمان امور مالیاتی کشور مجاز به بخشودگی تا حداکثر ۵۰ درصد از مبلغ جریمه‌های موضوع این ماده است.

جرایم مالیاتی سامانه مودیان؛ یکی از سنگین‌ترین جرایم مالی

جرائم مالیاتی سامانه مودیان یکی از سنگین‌ترین جرائم مالی است که می‌تواند عواقب جدی برای افراد داشته باشد. در این مطلب به تفکیک نوع تخلف، به بررسی جرائم مالیاتی سامانه مودیان می‌پردازیم. بر اساس قوانین مربوط به بخشنامه سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، افرادی که نسبت به فراخوان سامانه مودیان و جزئیات قوانین آن بی‌توجه باشند، مشمول جریمه‌های سنگین خواهند شد.

برای جلوگیری از عدم اجرای قانون جدید سامانه مودیان، توصیه می‌شود جزئیات این قوانین را در سایت رسمی سازمان امور مالیاتی کشور مطالعه کنید. همچنین، با استفاده از نرم‌افزار حسابداری پیشرفته سپیدار سیستم، می‌توانید نگرانی خود را بابت ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی و محاسبه دقیق مبلغ مالیات و سود فروش، از بین ببرید.

در پایان، شما را به اشتراک گذاشتن هرگونه سوال یا نظر درباره نحوه ارسال کارپوشه سامانه مودیان و جزئیات بخشنامه سامانه مودیان دعوت می‌کنیم؛ کارشناسان سپیدار سیستم در اسرع وقت شما را در آموزش سامانه مودیان و مسائل پیرامون آن راهنمایی خواهند کرد.

جرایم سامانه مودیان مالیاتی

 جمع‌بندی

می‌توان گفت که طبق ماده ۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی، تمامی مودیان (حقوقی و حقیقی) ملزم به انجام احکام و امور خاصی هستند که سرباز زدن از هر کدام، جرایم مالیاتی را به دنبال دارد. در این مقاله، هر یک از احکام را به همراه مجازات عدم انجام بررسی کردیم. همچنین تسهیلات تشویقی و بخشودگی نیز برای هر کدام در شرایط خاص برای تمامی کسب‌وکارها فراهم است.

اگر هنوز برای ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی اقدام نکرده‌اید یا درباره آن سوالات و ابهاماتی دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره مالیاتی شرکت ترازان حساب بهره‌مند شوید. مشاوران مالیاتی ترازان حساب از مرحله ثبت‌نام در سامانه مودیان تا مرحله صدور فاکتور و اطمینان از صحت داده‌های ثبت‌شده در سامانه مودیان مالیاتی و سامانه جامع تجارت، همراه شما خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
مشاوره رایگان