قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

اهمیت پرداخت به موقع مالیات و شفافیت مالیاتی ، در سیستم اقتصادی کشورها اثر گذار است. دولت، برای اینکه بتواند مشمولین را در پرداخت دقیق و بموقع مالیات تشویق و توجیه کند، در پی وضع قوانینی است که به این امور، کمک کند.دولت جمهوری اسلامی ایران نیز، برای رسیدن به اهدافی نظیر شفافیت مالیاتی و عدم فرار مالیاتی برخی مشمولین از قوانین مربوطه، اخیرا قانون جدید پایانه های فروشگاهی  را تصویب نموده است.


شرکت حسابرسی در کرج

09120457605

شرکت حسابداری و حسابرسی ترازان حساب در راستای تحقق بخشیدن به تمامی قوانین اداره مالیات و کمک به مودیان شرکت و فروشگاه ها،تمامی خدمات مالیاتی را به طور صریح و دقیق با کمک کارشناسان مالی بر عهده می گیرد.

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟

قانون پایانه های فروشگاهی درسال 1398 توسط هیئت دولت مصوب شده است. عنوان لایحه این قانون نحوه استفاده از پایانه فروشگاهی و نگهداری و نظارت بر آن(صندوق مکانیزه فروش) در تاریخ 1398/07/21، به مجلس شورای اسلامی ارائه و تصویب گردید.بر اساس این قانون، تمامی مشمولانی که موظف به نصب و استفاده از پایانه‌های فروشگاهی می باشند، باید از پایانه فروشگاهی استفاده کنند ومشخصات خواسته‌شده در سامانه مربوط به سازمان امور مالیاتی کشور که ثبت کنند.تمامی خرید وفروش کالا و خدمات آن ها بایستی از طریق این پایانه‌ها انجام گیرد و برای مشتریان خود هم رسیدهای مهرشده با آرم سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند.

 مطابق این قانون هر رایانه، دستگاه کارت‌خوان بانکی ، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر دستگاهی که می تواند به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان متصل شود و قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی را داشته باشد. به این ترتیب مشمولان فراخوان شده طبق این قانون نیازمند خرید و نصب تجهیزات و دستگاه های دیگری نیستند وفقط کافی است در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور ثبت کنند.

 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

 

هدف از قانون پایانه فروشگاهی چیست؟

این لایحه در چارچوب طرح تحول اقتصادی کشور و تحقق اسناد بالادستی دولت بوجود آمده است. با توجه به مشکلات مطرح‌شده در نظام مالیاتی، اهداف کلی سامانه پایانه‌های فروشگاهی همانند یک چرخه به یکدیگر متصل اند و دستیابی به یک هدف می‌تواند در تحقق سایراهداف نقش بسیاری داشته باشد:

5 هدف مهم قانون پایانه فروشگاهی

  1. افزایش درآمد مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی
  2. مکانیزه شدن عملیات و بهینه‏سازی فرایندهای اقتصادی و کاهش هزینه‏ های عملیاتی و اجرایی وصول مالیات(هوشمند سازی نظام مالیاتی)
  3. کیفیت بالای ارائه خدمات به مودیان و تسهیل تعامل مودیان با سازمان مالیاتی، رضایت بخشی صاحبان منافع با تکریم مودیان و برقراری عدالت مالیاتی
  4. ارتقاء سطح اطلاعات سیستم مالیاتی از طریق بکارگیری تمامی اطلاعات معاملات مالی
  5. تبادل کارامد و موثر اطلاعات ، مدیریت امن اطلاعات
  6. افزایش میزان تمکین مالیاتی با استفاده از بهبود روش‌های تشخیص

بطور کلی می‌توان گفت سازمان امور مالیاتی کشور، با پیاده‌سازی این قانون و ایجاد شفافیت اجرای این لایحه در مبادلات اقتصادی ، بستر مناسبی جهت رعایت عدالت ، رشد و شکوفایی اقتصادی کشور فراهم کرده است.

                    به نظرما قانون پایانه فروشگاهی و سامانه جامع امور مودیان یک اقدام هوشمندانه از سوی قانون گذاران می باشد .

تاریخ اجرای قانون پایانه های فروشگاهی جدید از چه زمانی است؟

باید بدانید که براساس ماده دو قانون مدنی: “قوانین، پانزده روز پس از انتشار، در سراسر کشور، لازم‌ الاجرا می باشند “.یعنی پس از تصویب هر قانونی وانتشار آن در روزنامه رسمی کشور تا 15 روز بعد، اجرای آن قانون لازم میباشد، مگر اینکه در آن قانون، ترتیب دیگری، بیان شده باشد.

بر اساس این توضیحات ، بررسی تاریخ لازم الاجرا شدن قانون پایانه های فروشگاهی جدید، با توجه به تاریخ انتشار آن، در روزنامه رسمی، می باشد.به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های لازم، این قانون از اواخر شهریور ماه سال 1401، به مرحله لازم الاجرا می باشد!

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیانشناسنامه قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان 

عدم آگاهی از تشریفات و مواد قانون جدید پایانه های فروشگاهی، ممکن است مشمولان را با جرایم مالیاتی، مواجه کند.پس لازم می باشد تا تمامی استفاده کنندگان از پایانه های فروشگاهی ( صندوق مکانیزه فروش) ، مشمولین قانون پایانه ها و کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی از آیین نامه قانون پایانه های فروشگاهیو سامانه مودیان مطلع باشند.در ادامه برخی از سوالات متداول در رابطه با این موضوع را بطور کللی توضیح می دهیم:

پایانه فروشگاهی چیست؟

هرسیستمی که امکان اتصال به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور را داشته باشد و باید قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی را داشته باشد.تجهیزاتی مانند:

  • کامپیوتر(رایانه).
  • دستگاه کارتخوان بانک(Pose).
  • درگاه پرداخت الکترونیکی.
  • نمایشگر ویدیو

سامانه مودیان به چه معناست؟

سامانه مودیان زیر نظر مدیریت سازمان امور مالیاتی کشورمی باشد و به هر مودی، پنل کاربری اختصاصی تخصیص داده می شود. از این طریق کلیه تبادلات اطلاعات مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور فقط و فقط از طریق پنل کاربری آن ها انجام می گردد. مودیان می توانند به کمک هر سخت افزاری مانند: کامپیوتر، پایانه فروشگاهی، سامانه‌ های ابری یا هر وسیله ای که  توان اتصال حافظه مالیاتی را به سامانه مودی ها داشته باشند، متصل شوند.همچنین آن ها باید تمامی تکالیف مودیان مالیاتی را که سازمان مکلف دانسته اجرا نمایند.

                  توجه داشته باشید که مرجع نهایی ثبت ، صدور و استعلام صورتحساب های الکترونیکی، سامانه مودیان می باشد.

معنی حافظه مالیاتی چیست؟

حافظه مالیاتی در اصل یک نوعی از حافظه الکترونیکی است واستفاده آن برای ثبت و نگهداری کلیه اطلاعات صورتحساب‌های الکترونیکی و انتقال دادن آن به سامانه مودیان می باشد. حافظه مالیاتی میتواند هم به حالت سخت‌افزاری باشد و هم به شکل نرم‌افزاری وجود داشته باشد.شماره شناسه یکتا و مختص به هر حافظه مالیاتی می باشد که تنها از طریق سازمان امور مالیاتی کشور ارائه می‌شود.

صورتحساب الکترونیکی چیست؟

صورتحسابی که دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی است و برای درج اطلاعات صورت حساب ها، در حافظه مالیاتی شخص فروشنده ذخیره می گردد.با توجه به نوع کسب و کار فروشنده ، تمامی مشخصات و موارد اطلاعاتی صورتحساب الکترونیکی توسط سازمان امور مالیاتی کشور  تعیین و اعلام می گردد.اگر از کارتخوان های بانکی برای خرید و فروش استفاده شود،رسید کارتخوان همان صورتحساب الکترونیکی شخص خواهد بود.

مشمولین سامانه مودیان چه افرادی هستند؟

طبق این قانون تمامی اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل صنفی و غیر صنفی ، تمامی اشخاص حقوقی باید درسامانه مودیان عضو شوند و حساب‌های تجاری خود را مشخص کنند.اینکار باعث می شود که تراکنش‌های مالی تجاری در کدام حساب صورت می گیرد.از این طریق سازمان امور مالیاتی حساب تعیین شده را ملاک مالیات‌ستانی قرار می‌دهد.

نکته:مطابق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان ، اگرحساب‌هایی که برای انجام فعالیت‌های شغلی استفاده می شود به سازمان امور مالیاتی معرفی نشده باشد، تخلف محسوب می‌شود.

 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

 

جرائم قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

جریمه های مربوط به پایانه های فروشگاهی با توجه به عدم رعایت آیین نامه های اجرایی پایانه های فروشگاهی و نکات مربوطه به شرح زیر می باشد:

1-عدم صدور صورتحساب الکترونیکی:

بدون صدور صورتحساب الکترونیکی جریمه ای معادل 10%  مجموع مبلغ فروش انجام شده می باشد.

2-عدم عضویت در سامانه مؤدیان وعدم استفاده از پایانه فروشگاهی:

جریمه استفاده نکردن از حافظه مالیاتی یا استفاده ازحافظه مالیاتی متعلق به سایر مؤدیان، واگذاری حافظه مالیاتی به اشخاص دیگر، معادل 10% مجموع مبلغ  کل فروش انجام شده می باشد.همچنین مشمولان از اعمال معافیت های مالیاتی و مشوق های موضوع قانون مالیات مستقیم محروم خواهند شد

3- عدم اعلام شماره حساب به سازمان:

جریمه مشخص نکردن حسابهای بانکی واحد اقتصادی که در آن ها گردش مالی واحد صورت  میگیرد، معادل 10% مجموع مبلغ فروش انجام شده یا بیست میلیون ریال، هر یک که بیشتر باشد است.همچنین محروم ماندن ازاعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق های موضوع قانون مالیات های مستقیم .

4- عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار:

حذف و یا مخدوش کردن صورتحساب، جریمه ای معادل 2% مبلغ صورتحساب های ذکر شده ویا بیست میلیون ریال هر یک که بیشتر باشد.

نکات جرائم قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان 

  1. مبلغ جریمه ثابت که در این قانون مندرج شده است، هر ساله متناسب با نرخ تورم سالانه و آخرین اعلام بانک مرکزی، توسط سازمان اعلام می شود.
  2. مطابق ماده 191 قانون مالیات های مستقیم ، سازمان نمی تواند بیشتر از 50% جریمه های موضوع این ماده را مورد بخشودگی قرار دهد.
  3. فقط احکام قانون مالیات های مستقیم می تواند نحوه مطالبه، وصول، تقسیط، بخشودگی و ترتیبات پرداخت مربوط به جریمه های مربوط را مشخص کند.

لازم به ذکر است که در صورت تداوم تخلفات واحد کسب وکار طی گذشت یک سال، مرجع صادرکننده مجوز ، فعالیت واحد متخلف را ابطال خواهد کرد. همچنین بانک مرکزی نیز وظیف دارد تا درگاه ها و پایانه های پرداختی واحد تخلف شده را در زمان تعطیلی یا تعلیق فعالیت او در واحد مربوطه را مسدود کند.

سخن آخر

مشاوره رایگان مالیاتی و پاسخگویی به تمامی سوالات در زمینه پایانه فروشگاهی و سامانه مویان و همچنین خدمات مربوط به تمامی موارد ذکر شده از جمله در حوزه حسابداری، مشاوره رایگان مالی ،مالیات ، بیمه ، قانون کار و…. از جمله خدمات شرکت حسابداری و مالیاتی ترازان حساب می باشد.

آدرس موسسه ترازان حساب

کرج | طالقانی جنوبی | خیابان سرو | پلاک 136 | واحد 5

شماره تماس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Call Now Button