استانداردهای حسابداری

استانداردهای حسابداری

استانداردهای حسابداری

از مهمترین مزیت های استاندارهای حسابداری این است که به تمامی کسب و کارها کمک می کند. کارشناسان با تجربه شرکت خدمات مالی و حسابداری ترازان حساب برای ارائه خدمات به شما عزیزان در این شرکت حضور دارند. در شرکت حسابداری و مالی، شما می توانید با مشاوران و کارشناسان حرفه ای که طیف گسترده ای از خدمات مالی و حقوقی را براساس استاندارهای حسابداری انجام می دهند در ارتباط باشید.شرکت حسابرسی در کرج

این مجموعه خدمات گوناگونی مانند، آموزش حسابداری، ، مشاور مالیاتی و امور مالیاتی  همچنین این مجموعه با داشتن تخصص کافی در تمامی زمینه های آشنایی با سامانه مودیان مالیاتی و دریافت شناسه کالا به شما ارائه می دهد.

استانداردهای حسابداری چیست؟

استانداردهای حسابداری مجموعه‌ای از قوانین، رهنمودها و توصیه‌هایی هستند که توسط سازمان‌ها و نهادهای حسابداری بین‌المللی تعیین می‌شوند. این استانداردها برای ایجاد یک سازگاری و هماهنگی در گزارشگری مالی و حسابداری در سراسر جهان به کار می‌روند.

استانداردهای حسابداری به کسب و کارها کمک می‌کنند تا گزارش‌های مالی خود را به طور قابل قبول و قابل مقایسه ارائه دهند و اطمینان حاصل شود که اطلاعات مالی به درستی و به صورت شفاف ارائه شده‌اند.

تاریخچه استانداردهای حسابداری

استانداردهای حسابداری دارای یک تاریخچه طولانی و پیچیده هستند. این قانون توسط کمیته تدوین در سال 1371 راه اندازی شد. ازاهداف این مجموعه وضع کردن استاندارهای حسابرسی مطابق با قوانین ایران و برای برطرف کردن ناهنواری ها و یکپارچه سازی ایجاد شد. 

مهمترین هدف این تاریخچه و توسعه استانداردهای حسابداری، ایجاد یک زبان مشترک و قابل فهم برای گزارشگری مالی است. این استانداردها به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا اطلاعات مالی خود را به صورت یکنواخت و قابل مقایسه ارائه دهند و به سرمایه‌گذاران، بانک‌ها، مدیران و دیگر صاحبان منافع قابلیت تصمیم‌گیری را درباره عملکرد مالی شرکت‌ها بدهند.

استانداردهای حسابداری از طریق فرآیندهای تحقیق و توسعه، مشارکت عمومی، نظرسنجی و تعامل با صنعت، حسابرسان و سایر نهادهای مرتبط به‌روزرسانی می‌شوند. 

دلایل استفاده از مهم‌ترین استانداردهای حسابداری

اگر این استاندارها نباشد، رسیدگی و پیگیری امور، کاری سخت و دشوار به حساب می آمد و انجام این امور با مشکل مواجه می شد. به عنوان مثال اگر استاندارد لازم برای تعیین کردن حقوق گرگرها و کارمندان یک شرکت و یا مجموعه  وجود نداشت، پرسنل آن مجموعه هر روز نسبت به روز قبل ناراضی تر می شدند و کل آن مجموعه به سمت ورشکستگی می رفت. اما با وضع شدن این استانداردها از بروز هرگونه مشکل و مسئله جلوگیری می شود.

استفاده از این قواعد مهمترین استانداردها در جهان، به عنوان یک راهنمایی کلی برای گزارشگری مالی و حسابداری، اهمیت بسیاری دارد و بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها از این استانداردها برای تهیه گزارش‌های مالی و ارائه اطلاعات به سایر صاحبان منافع استفاده می‌کنند.

مزایای استانداردهای حسابداری

این اصول، که شامل قوانین و دستورالعمل‌های حسابداری است، برای شرکت‌ها و سازمان‌ها مزایای متعددی دارند. در زیر به برخی ازاین مزایت ها اشاره می‌کنم:

1- شفافیت و قابل اعتماد بودن: شفافیت و قابل اعتماد بودن اطلاعات مالی را تضمین می‌کنند. با اعمال این اصول، اطلاعات مالی به صورت یکنواخت و قابل فهم برای کلیه کاربران، از جمله سهامداران، سرمایه‌گذاران، بانک‌ها و مدیران، ارائه می‌شود.

2- قابلیت مقایسه: قابلیت مقایسه اطلاعات مالی را در طول زمان و بین شرکت‌ها فراهم می‌کند. این قواعد، یک زبان مشترک را بین شرکت‌ها ایجاد می‌کنند و امکان مقایسه دقیق عملکرد مالی و وضعیت مالی را فراهم می‌سازند.

3- تسهیل در تجارت بین‌المللی: این استانداردها، تسهیل در تجارت بین‌المللی را بهبود می‌بخشند. با استفاده از این استانداردها، شرکت‌ها می‌توانند به راحتی در بازارهای بین‌المللی فعالیت کنند و اطلاعات مالی خود را به صورت شفاف و قابل فهم به نمایش بگذارند.

4- تأمین تطابق با قوانین و مقررات حسابداری: شرکت‌ها را در تطابق با قوانین و مقررات حسابداری محلی و بین‌المللی یاری می‌کنند. این استانداردها، دستورالعمل‌های دقیقی را برای شناسایی، اندازه‌گیری، گزارش‌دهی و تفسیر عناصر مالی در اظهارنامه مالی فراهم می‌کنند.

5- افزایش اعتبار و قابلیت اطمینان: استفاده از استانداردهای حسابداری، اعتبار و قابلیت اطمینان در رابطه با اطلاعات مالی را افزایش می‌دهد. این استانداردها به کاربران اطلاعات، اطمینان می‌دهند که اطلاعاتی که در اظهارنامه مالی گزارش می‌شود، به صورت دقیق و قابل اعتماد است.

6- حفاظت از منافع سهامداران: حفاظت از منافع سهامداران را تضمین می‌کنند. این اصول، اطلاعات کامل و دقیقی را درباره عملکرد مالی و وضعیت مالی شرکت فراهم می‌کنند، که به سهامداران امکان تصمیم‌گیری صحیح و مطلع درباره سرمایه‌گذاری‌های خود را می‌دهد.

7- کاهش اختلافات و ابهامات: کاهش اختلافات و ابهامات میان اعداد و اطلاعات درون سازمان را فراهم می‌کند. با داشتن قوانین و دستورالعمل‌های واضح و یکنواخت، اطلاعات مالی میان افراد و بخش‌های مختلف سازمان به طور یکپارچه و قابل فهم تبادل می‌شوند.

8- تسهیل در بررسی حسابرسی: به حسابرسان در بررسی و تأیید اظهارنامه مالی شرکت کمک می‌کند. با وجود استانداردها، حسابرسان می‌توانند به راحتی اطمینان یابند که اظهارنامه مالی به صورت صحیح و با توجه به قوانین حسابداری تهیه شده است.

استفاده از این معیارها، برای شرکت‌ها و سازمان‌ها اهمیت بسیاری دارد و بهبود عملکرد مالی، ارتقاء شفافیت و قابل اعتمادی اطلاعات مالی، و افزایش اعتبار و قابلیت اطمینان در بازار را ممکن می‌سازد.شما می توانید انجام این کار را به حسابداران و مشاوران مالیاتی حرفه‌ای و متخصص سپرده شود تا از مزیت های این قواعد بهرمند شوید. 

اهمیت استانداردهای حسابداری در چیست؟

استانداردهای حسابداری اهمیت بسیاری در حوزه حسابداری و مالی دارند. به همین علت به منظور این که گزارش‌ ها توانایی انتقال اطلاعات لازم را دارا باشند، لازم است که از این اصول پیروی کنند.

 در زیر به برخی از این اهمیت‌ها اشاره می‌کنم:

  1. این قواعد به حسابداران این اجازه را می ‌دهد تا اطلاعات را از طریق گزارش‌های مالی به افراد دیگر انتقال دهند.
  2. ارائه اطلاعات به صورت دقیق سبب می‌شود که تصمیمات مهم تجاری، بر مبنای اطلاعات درستی گرفته شوند.
  3. این اصول، به منظور اطمینان بخشیدن از راندمان یک تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  4. از طرفی رعایت استاندارد های حسابداری، منجر به ایجاد اطمینان در بازار های رقابتی می‌شود. 
  5. استفاده از چنین استاندارد هایی می ‌تواند سلامت مالی شرکت را تضمین کند.

این اصول بر وضعیت کلی سازمان ها تاثیر می‌گذارند.

اهداف استاندارهای حسابداری

هدف اصلی این قواعد همواره ارتقاء کیفیت و قابلیت اطمینان اطلاعات مالی است تا اعتماد عمومی و شفافیت در بازارهای مالی تقویت شود. از جمله اهداف این  استاندارها عبارت است از:

  1. یکسان سازی صورت های مالی
  2. افشای درست اطلاعات
  3. ارائه روش های ارزش گذاری دارایی ها
  4. ارائه روش های درست، مناسب و دقیق 

تمامی این اهداف به صورت کامل و اصولی در شرکت ترازان حساب رعایت می شود. 

نحوه تدوین استاندارد حسابداری

تدوین این قواعد معمولاً توسط سازمان‌ها و گروه‌های حسابداری و حسابرسی انجام می‌شود. در زیر، مراحل کلی تدوین را شرح می‌دهیم:

  1. بررسی های اولیه
  2. شناسایی نیازها و مسائل 
  3. تشکیل گروه کار
  4. پیش‌نویس استاندارد
  5. مراجعه به نظر عمومی
  6. تدوین استاندارد نهایی

مراحل تدوین ممکن است بسته به سازمان‌ها و گروه‌های مختلف متفاوت باشد، اما این مراحل کلی را نشان می‌دهد. استانداردهای حسابداری معمولاً به منظور افزایش شفافیت و قابلیت مقایسه بین گزارش‌های مالی شرکت‌ها و بهبود کیفیت اطلاعات مالی تدوین می‌شوند.

مقایسه استاندارد های حسابداری ایران و جهان

این قواعد می تواند براساس قوانون های مالی یا مالیاتی در هرکشور متفاوت باشد. کشور ایران هم از این قانون پیروی می کند و براساس استاندهای مصوب کشور تعیین شده است و سازمان ها موظفند که از این استانداردها پیروی کنند. 

مهمترین استاندارد حسابداری در جهان

هنگام صحبت درباره استانداردهای حسابداری، تعداد زیادی استاندارد مختلف وجود دارد که توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف تهیه شده‌اند. در ادامه، به مهمترین استانداردها اشاره می‌کنیم:

  1. صورت جریان وجوه نقد
  2. رویدادهای بعد از دوره گزارشگری
  3. قراردادهای پیمان کاری
  4. اموال، ماشین الات و تجهیزات
  5. درامد عملیاتی
  6. حسابداری کمک های بلاعوض دولت و افشای دولت
  7. حسابداری و گزارشگری طرح های مزایای بازنشستگی
  8. گزارشگری مالی میان دوره ای

شرکت حسابداری ترازان حساب ارائه دهنده استانداردهای حسابداری

شرکت حسابداری نقش پرر نگی در انجام درست و به ‌موقع خدمات مالی براساس استاندارهای حسابداری در صنایع مختلفی مثل مؤسسات ، کارخانه‌ها و انواع شرکت‌ها فعالیت دارند .

شرکت ما مفتخراست با تیم حرفه ای و با تجربه، کمترین میزان هزینه و دستمزد ، به دور از هرگونه دغدغه حسابداری، کلیه امور مالی در کرج و تهران را ارائه کند.

آدرس شرکت حسابداری در کرج

کرج | طالقانی جنوبی | خیابان سرو | پلاک 136 | واحد 5

شماره تماس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Call Now Button