اساسی ترین جرائم مالیاتی

اساسی ترین جرائم مالیاتی

اساسی ترین جرائم مالیاتی

با توجه به تأثیر مهمی که درآمدهای مالیاتی برای دولت ایجاد می‌کند، به تدریج نظارت‌ها و سخت‌گیری‌های سازمان امور مالیاتی کشور بیشتر شده است. این امر باعث ایجاد پیچیدگی و تعدد ماده‌ها و تبصره‌های مالیاتی برای اصناف مختلف شده است. از این رو، بخشودگی مالیاتی که در سال‌های گذشته برای بسیاری از مشمولان مالیاتی ارائه می‌شد، کاهش یافته است.
شرکت مالی و حسابداری ترازان حساب، یک شرکت با بیش از 15 سال سابقه در حوزه خدمات حسابداری و مالیاتی است. این شرکت توانسته با تلاش و تجربه خود، در بازار مالی عملکرد برجسته‌ای داشته باشد. یکی از عوامل متمایزکننده شرکت ترازان حساب، وجود متخصصان مالیاتی با مسئولیت‌پذیری بالا است.

شرکت حسابرسی در کرج
              09120457605

جرایم مالیاتی چیست؟

بدون شک، ما می‌دانیم که جریمه در هر زمینه‌ای به افرادی تعلق می‌گیرد که نسبت به انجام تکالیف خود تعلل کرده و یا از قوانین سرپیچی کرده‌اند. جرایم مالیاتی نیز به‌طور دقیق مورداستفاده قرار می‌گیرند برای افرادی که در انجام تکالیف مالیاتی خود اهمال کرده و آن‌ها را به‌درستی انجام نداده‌اند. اما تفاوت جرایم مالیاتی با سایر جرایم این است که به بخشی حیاتی از زندگی افراد، یعنی کسب و کار، ضربه می‌زند و خسارت مالی زیادی را به همراه دارد.
بطور کلی، سازمان امور مالیاتی در نظر دارد بخشی از جرایم مالیاتی را ببخشد. این بخشودگی ها برای مودیان مالیاتی واجد شرایط در دسترس است، که از آنها می توانند بهره ببرند. همچنین، تشویقات مالیاتی مختلفی نیز برای مودیان مالیاتی در نظر گرفته شده است.
گروه‌هایی از افراد هنوز نمی‌توانند به‌طور کامل مفهوم مالیات را درک کنند و اشتباها فکر می‌کنند که مالیات فقط مربوط به درآمد افراد است. اما این نظر اشتباه است. واقعیت این است که مالیات نوعی مالیات بر ارث، مالیات خروج از کشور، مالیات بر واردات و غیره نیز وجود دارد و ما موظفیم آن‌ها را پرداخت کنیم.
بیشترین مراجعه کنندگان ما به دلیل عدم ارسال صحیح اظهارنامه های مالیاتی مجبور به پرداخت جرائم مالیاتی سنگین خواهند شد. اگر می­خواهید اظهارنامه مالیاتی شما به نحوی تنظیم شود که علاوه بر عدم پرداخت جریمه، از معافیت های مالیاتی نیز برخوردار شوید، می­توانید از خدمات تنظیم اظهارنامه عملکرد شرکت حسابداری در تهران بهره مند شوید.

مهم ترین جرائم مالیاتی

چند نوع از مهمترین جرایم مالیاتی

• جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی:

به طور کلی، سامانه مودیان مالیاتی یک سامانه الکترونیکی است که توسط اداره کل مالیاتی ایجاد شده است و به افراد حقوقی و حقیقی کمک می‌کند تا وظایف و تعهدات مالیاتی خود را به شکل آنلاین انجام دهند. در صورت عدم ثبت نام و انجام تکالیف مربوط به سامانه مودیان، جرائم مالیاتی اعم از عدم ثبت نام و یا عدم ارسال اطلاعات مالیاتی به موقع، می‌تواند باعث اعمال جریمه‌هایی تا ۱۰٪ از مجموع مبلغ فروش شود.
برای بالا بردن کیفیت محتوا و به‌روزرسانی اطلاعات، ما با تیمی از متخصصان، ماهیانه در مورد سامانه مودیان مالیاتی اطلاعات جدید و مفیدی ارائه خواهیم داد. سعی خواهیم کرد که اطلاعات را به زبان ساده و قابل فهم برای همه تدوین کنیم تا افراد بتوانند با سامانه مودیان مالیاتی آشنا شوند و مسائل مالیاتی خود را به خوبی مدیریت کنند.

 جرائم مالیاتی

• جریمه عدم ارسال اظهارنامه عملکرد:

همانطور که گفتیم، مالیات بر عملکرد یکی از مهمترین مالیات‌ها است که تمامی مشتریان مالیاتی موظف به پرداخت آن هستند. “جرائم مالیاتی” مربوط به عدم ارسال اظهارنامه عملکرد به میزان ۳۰٪ مالیات برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل تحت این قانون و ۱۰٪ مالیات برای سایر مشتریان است. این قانون برای افرادی که اطلاعات صحیح را در اظهارنامه مالیاتی خود وارد نمی‌کنند، یعنی درآمدهایی که پنهان شده‌اند و هزینه‌های غیر واقعی در اظهارنامه مالیاتی آنها گزارش می‌شود، نیز اعمال می‌شود.

• جریمه عدم ارسال ترازنامه و صورت حساب سود و زیان:

بعضی از مشتریان مالیاتی اظهارنامه خود را به اداره امور مالیاتی ارسال می‌کنند، اما جدول ترازنامه و صورت حساب سود و زیان و دفاتر قانونی خود را ارسال نمی‌کنند و خالی باقی می‌گذارند. اداره امور مالیاتی با این مشتریان برخورد کرده و به هر یک از موارد ذکر شده در جریمهٔ ۲۰٪ مالیات تعیین شده، جریمه اعمال می‌کند. توجه داشته باشید که این قانون تنها برای شرکت‌های غیرفعال اعمال نمی‌شود.

• جریمه مالیات ­های تکلیفی:

1. با توجه به ماده ۱۹۹ قانون مالیات های مستقیم، هر شخص حقیقی یا حقوقی موظف است مالیات دیگران (کارمندان) را کسر و به اداره امور مالیاتی پرداخت کند. در صورتی که در انجام وظایف خود تخلفی رخ دهد، شخص مذکور ممکن است با جریمه ای معادل ۱۰% مالیات پرداخت نشده و همچنین ۲.۵% مالیات به ازای هر ماه تاخیر مواجه شود.
2. بر اساس ماده ۱۹۹ قانون مالیات های مستقیم، هر شخص حقیقی یا حقوقی موظف است مالیات دیگران (کارمندان) را کسر کرده و به اداره امور مالیاتی پرداخت کند. در صورتی که در انجام وظایف خود تخلفی صورت بگیرد، شخص معنی شده به جریمه ای معادل ۱۰٪ از مالیات پرداخت نشده و همچنین ۲.۵٪ مالیات به ازای هر ماه تاخیر مشمول خواهد شد.

• جریمه مدیران شرکت:

جریمه تخلف آخرین مدیران شخص حقوقی در صورت عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر، طبق ماده (۱۱۴) قانون مربوطه، به ترتیب از دو درصد (۲%) و یک درصد (۱%) سرمایه پرداخت شده توسط شخص حقوقی در تاریخ انحلال آن حقوقی است.

جریمه مالیاتی

بخشودگی جرایم مالیاتی:

یکی از اهداف مهم دولت در اجرای بخشودگی مالیاتی، ایجاد عدالت در سیستم مالیاتی کشور است. این اقدام به کمک به صاحبان کسب و کارها در پرداخت مالیات و کاهش بار مالیاتی آنها می‌باشد. برخی از اقدامات بخشودگی مالیاتی عبارتند از:

 ماده ۱۸۹ قانون مالیات های مستقیم:

مشمولانی که ترازنامه و حساب سود و زیان خود را همراه با دفاتر و مدارک مربوطه برای سه سال متوالی تأیید شده داشته باشند و در همان سال مالیات خود را به موقع و بدون نیاز به مراجعه به هیئت‌های حل اختلافی پرداخت نمایند، مشمول جایزه خوش حسابی به میزان ۵٪ اصل مبلغ مالیات برابر با سه سال قبل خواهند شد. این قانون حتی در مورد مودیان مالیاتی حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. لذا، با تأکید بر این نکته که با رعایت این شرایط، می‌توان بهره‌وری مالی بالاتری داشت و دریافت جایزه خوش حسابی نیز ممکن است.

 ماده ۱۹۰ قانون مالیات ­های مستقیم:

براساس این ماده، دولت مودیان را به پرداخت مالیات پیش از موعد آن تشویق می‌کند. طبق این قانون، برای هر ماه پرداخت زودتر از موعد مقرر، جایزه‌ای به ارزش ۱% مبلغ پرداختی برای مودیان تعلق خواهد گرفت.

 ماده ۱۹۱ قانون مالیات ­های مستقیم:

براساس این ماده، در صورتی که سوابق مالیاتی مودی حکایت از خوش حسابی او باشد و او درخواست تجدید نظر می‌کند و دلایل ابراز شده توسط او نشان دهنده عدم امکان انجام تعهدات مالیاتی به دلیل عوامل خارج از اختیار او باشد، ممکن است تمام یا تا حدودی از جرایم مالیاتی او بخشیده شود.

بخشودگی جرائم مالیاتی

اگر مالیات را پرداخت نکنیم، چه خواهد شد؟

هر چه سختی گیری مالیاتی بیشتر شود، مبالغ جرایم مالیاتی نیز به همان اندازه افزایش خواهند یافت. مبلغ مالیات بر اساس اظهارنامه عملکردی که هر سال به اداره مالیات ارسال می‌کنید، تعیین می‌شود و پس از تایید نهایی، برگه تشخیص مالیات به شما ابلاغ می‌شود. در صورتی که ممیزان مالیاتی متوجه شوند که اطلاعات موجود در اظهارنامه با تراکنش‌های مالیتان هماهنگ نیستند، خود آنها به عمل می‌پیوندند و میزان مالیات را تعیین می‌کنند.
با توجه به قوانین فعلی، شما تا ۳۰ روز از تاریخ دریافت برگه تشخیص مالیاتی فرصت دارید تا اعتراض کنید. در صورتی که اعتراضی ارائه نشود، مبلغ مالیاتی که در برگه ثبت شده است، تصویب و نهایی می‌شود. در صورت عدم پرداخت مالیات در زمان مقرر، موجب مجازاتی می‌شوید که به مبلغ بدهی شما بستگی دارد. جرائم عدم پرداخت مالیات شامل ممنوعیت خروج از کشور و محدودیت‌هایی در حساب‌های بانکی شما می‌شود. در گذشته، یکی از روش‌های رایج برای تخلف از پرداخت مالیات، انتقال اموال به همسران، فرزندان و دیگر بستگان بود. اما در حال حاضر، اداره امور مالیاتی مجوز ابطال اسناد مالکیت اموال را دارد و این روش دیگر موثر نیست.

نتیجه گیری:

مالیات یک هزینه اجتماعی است که امروزه کمرنگ کردن آن بسیار دشوار شده و در صورت تخلف، پیامدهای ناگواری به همراه خواهد داشت. در این مقاله با انواع تکالیف و جرائم مالیاتی آشنا شده‌ایم. در این دوران، که قوانین پیچیده مالیاتی وضع شده است، استفاده از خدمات حسابداری و مالیاتی بهترین تصمیم معقولانه به حساب می آید.
دریافت خدمات مشاوره مالیاتی از متخصصانی که تجربه چندین و چند ساله در زمینه مالیات دارند، می تواند به شما مسیر های مالیاتی بدون چالش و همراه با معافیت های مالیاتی را نشان دهند. خدمات مالیاتی، نوعی پیشگیری قبل از درمان است. اگر امور مالیاتی شما تحت بررسی یک شرکت حسابداری باشد، مشکلات خدمات مالی و مالیاتی قبل از آن که تبدیل به جریمه شوند، حل شده و اثری از آن باقی نخواهد ماند. شما میتوانید با شرکت مالی و حسابداری ترازان حساب تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما در این شرکت حسابداری شما را راهنمایی کنند.

02632237044 09120457605 09128697739

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Call Now Button