دادرسی مالیاتی

دادرسی مالیاتی

دادرسی مالیاتی

اگر شما مودی مالیاتی هستید، ممکن است شرایطی برایتان پیش بیاید که اظهارنامه مالیاتی شما توسط سازمان امور مالیات قبول نشود. در این شرایط، دو گزینه برای شما وجود دارد. یکی اینکه می‌توانید با پذیرفتن مبلغ جدید تعیین شده، مالیات خود را پرداخت کنید؛ دومین گزینه این است که می‌توانید وارد فرآیندی به نام دادرسی مالیاتی شوید.

شرکت حسابرسی در کرج09120457605

با طی کردن مراحل دادرسی مالیاتی که در ادامه توضیح می‌دهیم، شما می‌توانید با کمک موسسه مالی و حسابداری ترازان حساب، یکی از بهترین شرکت های حسابداری نسبت به رای صادر شده توسط ممیزان امور مالیاتی اعتراض کنید و در صورت امکان، میزان مالیات تعیین شده برای خود را کاهش دهید.

دادرسی مالیاتی چیست؟

در دسترس بودن روشهای قانونی برای اعتراض به تصمیمات مالیاتی باعث می شود که مودیان مالیاتی بتوانند نگرانی های خود را مبنی بر صدمات ناعادلانه‌ای که ممیزان مالیاتی به آن‌ها وارد می‌کنند، بیان کنند. این امکان به آنان داده می‌شود تا عدم تعادل در ارزیابی مالیات، وجوه اضافی دریافتی، رفتارهای نادرست و ناسازگاری‌ها در روش‌های پرداخت مالیات را مورد کنترل قرار دهند.

دادرسی مالیاتی چیست؟

هدف از دادرسی مالیاتی چیست؟

در طول فرآیند دادرسی مالیاتی، تلاش می‌کنید تا مبلغ اولیه معوقه مالیاتی تعیین شده توسط ممیز اداره مالیات را کاهش دهید. دادرسی مالیاتی به منظور جلوگیری از تحمیل هزینه‌های غیرمنطقی و ناعادلانه به کسب و کار انجام می‌شود و می‌تواند به عنوان یک روش برای حفظ منابع مالی کسب و کار عمل کند. به منظور بهبود شرایط، می‌توانید اقداماتی انجام دهید که باعث کاهش مبلغ مالیات پرداختی شود.

از جمله موارد می‌توان به ارائه مستندات و شواهد قوی برای حمایت از استدلال‌های مالیاتی، مشورت با کارشناسان مالیاتی، جستجوی امکانات قانونی جدید، نقض مواد قانونی در صورت وجود نامیزدهای قابل پیگیری و یا درخواست تجدیدنظر در تصمیمات اداره مالیاتی اشاره کرد. به طور کلی، باید به‌طور مداوم و با دقت روی مسائل مالیاتی خود کار کنید و در صورت لزوم از منابع و منابع مالیاتی مورد استفاده قرار دهید.

اعتراض به برگه تشخیص مالیات

به طور کلی، دو روش اخذ مالیات وجود دارد که شامل روش مستقیم و غیرمستقیم است. روش غیرمستقیم به معنی اخذ مالیات از مصرف کننده نهایی است؛ اما روش مستقیم به معنی دریافت مالیات از درآمد و مالیات بر دارایی افراد است. آن چه به عنوان اعتراض به برگه تشخیص مالیات مطرح می‌شود، مربوط به این نوع از مالیات است.

بر اساس قوانین مالیاتی، تعیین میزان مالیات به دو روش انجام می‌شود.

 روش اول، روش خودارزیابی است که در این روش، شخص مالیاتی ظرف یک مهلت مشخص شده توسط سازمان امور مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره امور مالیات ارسال می‌کند. بر اساس اطلاعات درج شده در اظهارنامه و سایر اسناد مرتبط، میزان مالیات سالیانه تعیین می‌شود.

 روش دوم، روش تعیین مالیات توسط مقامات مالیاتی است. در این روش، اگر شخص مالیاتی در مهلت قانونی اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال نکند یا اطلاعات درج شده در اسناد ارسال شده اعتبار لازم را نداشته باشد، مقامات مالیاتی به صلاحدید خود، میزان مالیات را تعیین می‌کنند.

برگه تشخیص مالیات در روش خود‌اظهاری، به شخص مودی ابلاغ میشود. در این صورت، شخص مودی حق دارد در مهلت تعیین شده، اعتراض خود را با روش‌های قانونی اعلام کند. این اعتراض به برگه تشخیص مالیات اعمال میشود و شخص مودی میتواند مبلغ معین شده را اصلاح کند.

قوانین دادرسی مالیاتی

دادرسی توسط چه کسی انجام می‌شود؟

فرآیند دادرسی مالیاتی می‌تواند توسط افراد حقیقی یا حقوقی یا از طریق مشاوران (وکلا) صورت بگیرد. در حمایت مالیاتی، مشاوران تنها به ارائه مشاوره مالیاتی می‌پردازند، اما در دادرسی مالیاتی، این مشاوران باید دارای دانش کامل در زمینه قوانین حقوقی باشند و سعی کنند میزان مالیات مشخص شده را کاهش دهند.

علاوه بر این، مشاوران باید تجربه کافی در زمینه پیگیری پرونده‌های مالیاتی داشته باشند تا بتوانند با این امور به خوبی سر و کار داشته باشند. همچنین، آن‌ها باید با قوانین و مقررات جدید، آیین‌نامه‌های مالیاتی و استانداردهای سازمان حسابرسی، آشنا باشند. وکلای مالیاتی قانوناً نیازی به دریافت مدرک وکالت ندارند. آن‌ها می‌توانند با دریافت وکالت‌نامه، در امور دادرسی مالیاتی فعالیت کنند.

شیوه اعتراض مودی

مودی یا وکیل، باید فرم اعتراض را آماده کرده و به سازمان امور مالیاتی ارائه نماید. سازمان امور مالیاتی نیز موظف است به اعتراض مودی در کمترین زمان رسیدگی کند. وظیفه مودی یا وکیل مالیاتی، این است که رونوشت یا کپی واضح از اسناد مالیاتی خود، به فرم اعتراض ضمیمه نماید. این رونوشت به دو صورت است:

  • اگر رونوشت، خارج از کشور تهیه شده باشد، باید در سفارت ایران با اصل سند تطبیق داده شود.
  • اگر رونوشت به زبان فارسی نباشد، باید توسط مترجم قانونی دادگستری کشور، ترجمه شود.

قوانین دادرسی مالیاتی

چرخه دادرسی مالیاتی چه مراحلی دارد؟

چرخه دادرسی، فرایندی است که به منظور قانونمند کردن دادرسی مالیاتی در نظر گرفته می‌شود. در این روند، مشکلات و اختلافات مرتبط با پرونده‌های مالیاتی حل می‌شوند و در صورت لزوم، باید مراحلی طی شوند. این مراحل شامل موارد زیر می باشد:

  • رئیس اداره مالیاتی شعبه مربوطه

بر اساس تغییرات ماده ۲۳۸ قانون اصلاحی مالیات‌های مستقیم، در صورتی که برگه تشخیص مالیات به مالکیت شخصی به مودی ابلاغ شود و او با آن مخالفت داشته باشد، ایشان می‌توانند ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ، به صورت حضوری یا با کمک یک وکیل، به سازمان مالیاتی مراجعه کنند و با ارائه مدارک و اسناد، درخواست تجدیدنظر را به صورت کتبی ارائه نمایند.

  • هیئت حل اختلاف مالیاتی

بر اساس ماده ۲۴۴ قانون مالیات‌های مستقیم، هیئت حل اختلاف مالیاتی به عنوان مرجع رسیدگی به تمام اختلافات مالیاتی علاوه بر مواردی که قانون مشخص کرده، بر عهده دارد. رای این هیئت با اکثریت آراء قطعی و لازم، قابل اجرا است. شورای عالی مالیاتی و دیوان عدالت اداری، حق رسیدگی به این آراء را دارند. منابع مذکور مرجع صحیحی برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستند.

  • شورای عالی مالیاتی

مودی یا اداره مالیاتی می‌توانند طی یک ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیئت اختلافات مالیاتی، درخواست تجدید رسیدگی را به شورای عالی مالیاتی ارسال کنند. آن‌ها باید دلایل کافی برای عدم رعایت قانون و مقررات یا نقص در رسیدگی را به این شورا ارائه دهند. شورای عالی مالیاتی مسئول بررسی رای از نظر تشریفات و کامل بودن رسیدگی‌های قانونی است. در صورتی که نقضی در رای وجود داشته باشد، پرونده به هیئت حل اختلافات مالیاتی دیگر ارجاع داده می‌شود تا مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.

  • هیئت سه نفره وزارت اقتصاد و دارایی

اگر اختلافات در مراجع قبلی حل نشود، یک چرخه جدید آغاز خواهد شد که در این مرحله هیئتی سه نفره از وزارت اقتصاد مشارکت خواهند کرد. این مرحله نیز، درون سازمانی است و هنوز به دیگر مراجع مستقل از جمله سازمان امور مالیاتی که ممکن است در خارج از وزارت اقتصاد واقع شده باشد، نرسیده است.

تعیین اعضای این هیئت سه نفره به عهده وزیر امور اقتصاد و دارایی است. پس از بررسی پرونده مالیاتی، رای مربوطه در این هیئت صادر خواهد شد. لازم به ذکر است تعداد پرونده‌هایی که به این مرحله می‌رسند کمتر از مراحل ابتدایی است، اما اگر پرونده در این مرحله نیز حل نشود، آنگاه پرونده به دیوان عدالت اداری ارجاع داده می‌شود.

  • دیوان عدالت اداری

در این مرحله، پرونده وارد سیستم قضایی کشور می‌شود. قوانین و مقررات سیستم قضایی با مقررات امور مالیاتی تفاوت‌های ساختاری زیادی دارند و مودی در این مرحله نیاز به کمک یک وکیل دادگستری دارد. مودی تا سه ماه از صدور رای، فرصت دارد تا شکایت خود را به دیوان اداری اعلام نماید. اطلاعات مفیدی در خصوص این موضوع وجود دارد؛ به عنوان مثال، مودی ممکن است حتی پس از صدور رای توسط هیئت اختلاف، شکایت خود را به دیوان عدالت اداری ببرد. با این حال، به دلیل پیچیدگی و صرف زمان و هزینه‌های بالا، بهتر است پرونده در سازمان امور مالیاتی به بهترین شکل حل شود. راهنمایی‌های دقیق‌تر و اطلاعات کامل‌تر در مورد تسویه پرونده مالیاتی می‌تواند مودی را در این فرآیند یاری دهد.

دادرسی توسط چه کسی انجام می شود؟

مراحل رسیدگی مالیاتی:

دادرسی مالیاتی به کارهایی اشاره دارد که یک فرد یا سازمان باید برای حل اختلافات مالیاتی خود با سازمان امور مالیاتی انجام دهد. قانون‌گذاران برای تنظیم وضعیت دادرسی مالیاتی، چارچوب‌های مشخصی را تعیین کرده‌اند و برای برآورده کردن حقوق فرد یا سازمان در زمینه‌ی مالیات، مراحل قانونی مربوطه را تعریف کرده‌اند. پرونده مالیاتی ممکن است در هر یک از این مراحل حل شود و همچنین در صورت عدم حل آن، ممکن است به مرحله بعدی ارجاع داده شود. این مراحل در کل به عنوان چرخه دادرسی مالیاتی شناخته می‌شوند.

مرحله اول دادرسی مالیاتی : توافق با رئیس اداره امور مالیاتی مربوطه

در مورد رسیدگی به شکایت‌ها، اولین مرجعی که به آن پرداخته میشود، اداره امور مالیاتی است. این مرحله به عنوان مرحله مذاکره و توافق بین مؤدی و رئیس اداره امور مالیاتی انجام می‌شود. طبق قانون، مؤدی بعد از دریافت برگ تشخیص مالیات، مدت ۳۰ روز زمان دارد تا مدارک و اثباتهای خود را به اداره امور مالیاتی ارائه دهد. اداره نیز مهلت ۳۰ روز برای پاسخ دادن به اعتراض مؤدی دارد.

اگر در طول این مدت، مؤدی و اداره امور مالیاتی به توافقی در مورد مسئله مالیاتی برسند، جزئیات توافق به پشت برگ تشخیص مالیاتی مؤدی ثبت می‌شود و رئیس اداره امور مالیاتی مربوطه امضا می‌کند. سپس برای صدور برگ قطعی (که حداکثر ۱۰ روز طول می‌کشد) و برنامه‌ریزی جهت وصول مالیات، پرونده به واحد مالیاتی مربوطه ارجاع می‌شود.

اما اگر اداره امور مالیاتی اعتراض مؤدی را نپذیرد و یا نتواند با او توافق کند، درخواست مؤدی به پشت برگ تشخیص مالیاتی نوشته می‌شود و پرونده به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌شود.

مراحل رسیدگی مالیاتی

مرحله دوم رسیدگی مالیاتی : هیات حل اختلاف مالیاتی

اداره موظف به تشکیل هیئت حل اختلاف و نیز ابلاغ زمان آن به مؤدی است.

هیات حل اختلاف مالیاتی از ۳ نفر تشکیل شده است:

  • قاضی
  • نماینده سازمان امور مالیاتی
  • نماینده اتحادیه اصناف و یا تشکل‌های حرفه‌ای به نمایندگی از مؤدی

پرونده مالیاتی مؤدی به همراه مدارک مربوطه در این هیئت بررسی می شود و بر اساس آن رأی صادر می‌گردد. در دادرسی‌های مالیاتی، بسیاری از پرونده‌ها در این مرحله به پایان می‌رسند. اگر یک مؤدی به رأیی که توسط هیات حل اختلاف صادر شده تمایل داشته باشد، برگ قطعی حاکمیت مالیاتی که توسط هیات ملاک صادر شده است را پرداخت خواهد کرد و فرایند دادرسی مالیاتی در این مرحله به پایان می‌رسد.

اما اگر مؤدی اعتراضی درباره رأی صادر شده از سوی هیات داشته باشد، او می‌تواند در ۳۰ روز پس از صدور حکم شکایت خود را به شورای عالی مالیاتی ارجاع دهد. لازم به ذکر است که اداره مالیاتی نیز، همانطور که مؤدی می‌تواند شکایت خود را به شورای عالی مالیاتی ببرد، در صورتی که مخالف رأی صادر شده باشد، می‌تواند اعتراض خود را ارائه کند.

  • مرحله سوم دادرسی مالیاتی : شورای عالی مالیاتی

مؤدی تا یک ماه فرصت دارد تا پس از صدور رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی، شکایت خود را به شورای عالی مالیاتی ارائه دهد. در این شورا، پرونده مالیاتی مؤدی قابل بررسی خواهد بود و بعد از رعایت تمامی مقررات قانونی و بدون در نظر گرفتن ماهیت پرونده، رأی هیأت حل اختلاف مورد بررسی قرار می‌گیرد و در پایان، شورا می‌تواند این رأی را تائید یا نقض کند.

اگر رأی هیأت حل اختلاف توسط شورای عالی مالیاتی رد شود، پرونده به دفتر مالیاتی بازگشت داده می‌شود و مجدداً توسط یک هیأت حل اختلاف دیگر بررسی خواهد شد. در صورت تائید همین رأی توسط شورای عالی مالیاتی، مؤدی می‌تواند شکایت خود را به مرحله بعدی دادرسی مالیاتی، به عبارتی هیأت سه نفری وزارت اقتصاد، ارجاع دهد.

رسیدگی مالیاتی

مرحله چهارم رسیدگی مالیاتی : هیات سه‌نفری وزارت اقتصاد

اگر مؤدی نمی‌تواند مشکل خود را در هیچ یک از سه مرجعی که پیشتر ذکر شده حل کند، می‌تواند شکایت خود را به هیات سه نفری وزارت اقتصاد ارائه دهد. این هیات که برای جلوگیری حداکثری از خروج پرونده از سازمان امور مالیاتی و دولت تشکیل شده است، قبل از ارجاع پرونده به دیوان عدالت اداری در جریان دادرسی مالیاتی قرار می‌گیرد. اعضای این هیات، که شامل سه نفر است که وزیر امور اقتصادی و دارایی آنها را انتخاب می‌کند، پس از بررسی پرونده مالیاتی مؤدی، رأی خود را صادر می‌کنند.

تعداد موارد مالیاتی که به مرحله دادرسی مالیاتی می‌رسند، بسیار کم است. اما حتی اگر فرد موردنظر قصد تمکین از رأی صادرشده توسط این هیات را نداشته باشد، همچنان امکان شکایت از سازمان امور مالیاتی در دیوان عدالت اداری وجود دارد. این مرحله، که معمولاً به عنوان مرحله پنجم یا آخرین مرحله از چرخه دادرسی مالیاتی شناخته می‌شود، به عنوان فرصتی برای طرفین درگیر در این فرآیند فراهم می‌آید تا به رویکردهای قانونی خود دسترسی پیدا کنند.

مرحله پنجم چرخه دادرسی مالیاتی : دیوان عدالت اداری

با توجه به اختلافات بین سیستم حاکم بر سازمان امور مالیاتی و سازمان قضایی، پیشنهاد می‌دهم که برای طرح شکایت در مورد سازمان امور مالیاتی، یک وکیل دادگستری را به اختیار بگیرید. این وکیل می‌تواند به شما کمک کند تا شکایت خود را در دیوان عدالت اداری مطرح کنید.

در این موضوع، براساس قوانین و مقررات مربوطه، حداکثر زمانی که شما برای تسلیم شکایت خود به دیوان عدالت اداری دارید، سه ماه پس از تاریخ صدور آخرین رأی است. هرچند، در صورت نیاز، شما می‌توانید حتی پس از صدور رأی توسط هیات حل اختلاف، به صورت مستقیم به دیوان عدالت اداری مراجعه کنید. با این حال، بایستی توجه داشته باشید که این پروسه ممکن است پیچیده و زمان‌بر باشد، بنابراین توصیه می‌شود که طرح شکایت در سایر مراجع دادرسی مالیاتی را به عنوان راه منطقی‌تر در نظر بگیرید.
انواع دادرسی مالیاتی

چگونه می‌توان رسیدگی مالیاتی را در کمترین زمان به نتیجه رساند؟

همه این‌ها بستگی به نوع دفاع مؤدی از اظهارنامه مالیاتی و پرونده مالیاتی خودش دارد. اگر مؤدی بتواند به‌خوبی و با استناد به قوانین مالیاتی مراجع رسیدگی به شکایت را قانع کند، پرونده مالیاتی او سریع بسته می‌شود. اما موضوع این است که چه کسی می‌تواند آن‌قدر به قوانین تسلط داشته باشد که نماینده اداره مالیات را شکست دهد.

موسسه مالی و حسابداری ترازان حساب با بهره‌گیری از باتجربه‌ترین مشاوران مالیاتی در امور دادرسی مالیاتی، یکی از مورد اعتمادترین مراکز مشاور مالیاتی در ایران است. با سپردن دادرسی مالیاتی پرونده خود به ما، با خیالی آسوده کسب‌وکار خود را مدیریت کنید.

بهترین روش دادرسی مالیاتی چیست؟

فرایند دادرسی مالیاتی گاهی در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد، اما برای موفقیت در هر مرحله از این فرایند، نیاز به آگاهی و تسلط بر قوانین مالیاتی و تجربه در دادرسی مالیاتی است. به‌طور قطع، یک فرد معمولی با دانش عمومی فقط درباره مالیات، نمی‌تواند در فرایند دادرسی مالیاتی موفقیت‌آمیز باشد. دادرسی مالیاتی پرونده‌هایی با ارقام سنگین است و نیازمند فرد یا افرادی با تجربه، مسلط و آگاهی کامل در زمینه دادرسی مالیاتی است. این افراد باید با پیچ‌و‌خم‌ها و جزییات فرایند دادرسی مالیاتی آشنا باشند.

چطور باید به برگ تشخیص مالیات اعتراض کنیم؟

با توجه به مورد مطرح شده، برگ تشخیص مالیات در تمام موارد به رقم مالیات تعیین شده برای مودی مربوط نمی‌شود. در برخی موارد، اعتراض به برگ تشخیص مالیات به نحوه پرداخت رقم مالیات مربوطه وابسته است. اگر مودی اعتراضی به برگ تشخیص مالیات دارد، می‌تواند یک وکیل را انتخاب کند تا چرخه دادرسی مالیاتی را برایش انجام دهد. مودی یا وکیل به طور تقدیری باید فرم‌های اعتراض ویژه را تکمیل کرده و اسناد و مدارک مربوطه را به صورت کتبی ارائه کنند و برای بازنگری و بررسی مجدد درخواست اقدام نمایند. این فرم که توسط مودی یا نماینده رسمی او تهیه می‌شود، باید به سازمان امور مالیاتی ارائه شود و در پاسخ، یک رسید دریافت داده شود.

دستورالعمل دادرسی مالیاتی

دستورالعمل دادرسی مالیاتی یک مجموعه اصول، قواعد و قوانین است که در روند دادرسی مالیاتی و حل اختلافات مالیاتی باید توسط مرجع صلاحیت‌دار مورد استفاده قرار گیرد. این دستورالعمل شامل وظایف و تعهدات مشخص برای مالکان، هیئت‌های داوری و اعضای آنها و همچنین رؤسای امور مالیاتی است. هدف اصلی ایجاد این دستورالعمل‌ها، جلوگیری از وقوع تنش و ناسازگاری در همه بخش‌ها و ایجاد گام‌های موثر در جهت برقراری عدالت است. مراجع تعیین کننده این دستورالعمل ها شامل موارد زیر می باشد:

  • قانون مالیات های مستقیم از تاریخ 1380/11/27 و اصلاحیه های پس از آن
  • آیین نامه مربوط به موضوع ماده 219 قانون مالیات های مستقیم
  • تمامی بخشنامه های صادر شده از سوی اداره امور مالیاتی کشور

رسیدگی به دادرسی مالیاتی در کمترین زمان

در دادرسی مالیاتی، نقش دفاع مودی از اظهارنامه و پرونده مالیاتی، بسیار تعیین کننده است. اگر مودی تسلط کافی به قوانین داشته باشد و بتواند از پرونده خود دفاع کند، دادرسی مالیاتی به سرعت نتیجه خواهد داد. اما اگر فرد به این قوانین آگاهی کافی ندارد، بهتر است از مشاوران خبره استفاده کند.

موسسه مالی و حسابداری ترازان حساب می‌تواند در پرونده‌های مالیاتی شما را همراهی کند. مشاوران این مجموعه، با قوانین مالیاتی آشنا هستند و می‌توانند در حل این مسائل به شما کمک کنند. شما می‌توانید با مشاوران این مجموعه تماس بگیرید و به صورت تلفنی یا آنلاین، در کمترین زمان ممکن، مشکل مالیاتی خود را حل کنید.

02632237044

09120457605

09128697739

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
مشاوره رایگان