مشوق‌ ها و تسهیلات مالیاتی سامانه مودیان

مشوق‌ ها و تسهیلات مالیاتی سامانه مودیان

از مشوق‌ ها و تسهیلات مالیاتی سامانه مودیان چه می دانید؟

سازمان امور مالیاتی با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، تمامی مشمولین قانون مالیات‌های مستقیم را ملزم کرده است، تا صورت‌حساب الکترونیکی معاملات خود را برای این سازمان ارسال کنند. دولت نیز در اجرای این قانون که در سال ۹۶ تصویب شده است، بسیار سخت‌گیرانه عمل کرده و جرایمی را برای متخلفین در نظر گرفته است. اما در کنار جرائم، مشوق‌های مالیاتی نیز برای کاربران خوش‌حساب در نظر گرفته شده است.
طبق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، برای مودیان مالیاتی و خریداران کالا و خدمات، اقدامات و تسهیلات متنوعی در نظر گرفته شده است. این اقدامات و تسهیلات به منظور تشویق مودیان مالیاتی خوش حساب و همچنین خریداران قانونمند کالا و خدمات ارائه شده است. در متن دستورالعمل قانون ماده ۵ (از ۱۷ تا ۲۱)، به تسهیلات مالیاتی و مشوق‌ های سامانه مودیان توجه ویژه شده است. این اقدامات به منظور بهبود و تقویت نظام مالیاتی و تسهیلات برای مودیان مالیاتی و خریداران معتبر ارائه می‌شود.
در این مقاله از موسسه حسابداری ترازان حساب قصد داریم، بر اساس این مواد قانونی، طرح‌های مشوق مالیاتی سامانه مودیان را شرح دهیم. با ما همراه باشید تا با مزیت‌های ثبت نام در سامانه مودیان و همچنین ارسال صورتحساب الکترونیکی آشنا شوید.

tell:0912045760509120457605

تسهیلات مربوط به اشخاص حقیقی صاحب کسب‌وکار در قانون جدید سامانه مودیان

اشخاص حقیقی که صاحب کسب و کار هستند، به عنوان اولین گروه از مودیان مالیاتی معرفی شده‌اند. افراد حقیقی بر اساس فراخوان‌های سازمان امور مالیاتی، موظف‌اند حداکثر تا دی ماه سال ۱۴۰۲ در سامانه مودیان ثبت نام کرده و نسبت به صدور و ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی خود اقدام کنند.
در این ماده اشاره شده است که تمامی صاحبان مشاغل موظفند که ظرف 5 سال از تاریخ اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان (از ابتدای فروردین 1402)، تمام خریدها و فروش‌های خود را از طریق پایانه های فروشگاهی معتبر (که دارای کد مالیاتی ثبت شده باشند) انجام دهند، با واحدهای عضو سامانه مودیان همکاری کنند و صورتحساب‌های الکترونیکی خود را به موقع ارسال کنند، تا بتوانند از پاداش همکاری و مشوق‌ های مالیاتی سامانه مودیان بهره‌مند شوند.
با توجه به ماده ۱۷ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، ۲۰ درصد از مبلغ مالیات بر ارزش افزوده‌ای که مودیان در هر دوره پرداخت می‌کنند یا یک درصد از فروش آن‌ها (با حداکثر مبلغ ۶ میلیون تومان، هرکدام که کمتر باشد) به عنوان پاداش خوش حسابی از مالیات بر ارزش افزوده دوره بعدی کسر خواهد شد.

مشوق_ ها ی مالیاتی سامانه مودیان

افرادی که مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده نیستند چطور؟

ماده ۱۷ قانون پایانه‌های فروشگاه‌های و سامانه مودیان، به صاحبان کسب و کارهایی که تحت چارچوب مالیات بر ارزش افزوده فعالیت نمی‌کنند، تشویق مالیاتی ارائه می‌دهد. در صورتی که مدیون مشمول مالیات بر ارزش افزوده نباشد، تا حداکثر ۵۰ درصد از مالیات عملکرد او در همان سال کسر خواهد شد.
به طور طبیعی، این برنامه تشویقی برای افراد واقعی مالک کسب و کارهایی است که تمام خریدها و فروش‌های خود را از طریق پایانه‌های معتبر انجام داده و صورتحساب‌های الکترونیکی استاندارد خود را به موقع ارسال می‌کنند.

مشوق‌ های مالیاتی سامانه مودیان برای مصرف کننده نهایی

گروه دوم افرادی هستند که از تسهیلات و مشوق‌ های مالیاتی سامانه مودیان بهره مند می‌شوند. مصرف‌کنندگان نهایی اشخاصی هستند که کالا یا خدمات را صرفاً برای مصرف شخصی و برآورده کردن نیازهای خود خریداری می‌کنند و این محصول یا خدمات را به افراد دیگر نمی‌فروشند.
با توجه به ماده ۱۸ اصلاحی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مدیریت، مصرف‌کنندگان نهایی که تمامی خریدهای خود را از فروشگاه‌های مجاز با پایانه‌های فروشگاهی و از طریق شبکه بانکی رسمی کشور انجام می‌دهند، می‌توانند از طرح‌های تشویقی مالیاتی بهره‌مند شوند.
سیستم مودیان اقدام به مالیات‌گذاری قانونمند برای مصرف‌کنندگان نهایی می‌نماید. به این ترتیب، هر ۱۰ صورتحساب الکترونیکی صادر شده یا رسید دریافتی از پایانه‌های فروشگاهی مجاز، ۱ صورتحساب به صورت تصادفی انتخاب و مبلغ مالیات بر ارزش افزوده که خریدار در آن تراکنش پرداخت کرده است، دو برابر آن به حساب وی بازگردانده خواهد شد. این تدابیر به‌منظور ایجاد تقارن و انصاف مالی برای تمام افراد در نظر گرفته شده است.

تسهیلات مالیاتی سامانه مودیان

مشوق‌ های مالیاتی سامانه مودیان برای مشمولان قانون ارزش افزوده

گروه سومی که مشمول طرح‌های تشویقی سازمان امور مالیاتی خواهند شد، مودیانی هستند که مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده شده اند. بر اساس ماده ۲۱ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، صاحبان کسب و کاری که به موقع در سامانه مودیان ثبت نام کنند و تمامی تکالیف قانونی خود را به خوبی انجام دهند، از شرایط لازم برای دریافت مشوق‌ های مالیاتی ویژه‌ای برخوردار خواهند شد. بر اساس این ماده قانونی، بدهی مالیات بر ارزش افزوده مودیان خوش‌حساب که مربوط به سال ۱۳۹۶ به قبل است، قطعی شده و به مدت ۳ سال تعلیق می‌گردد.
چنانچه مودی در زمان تعلیق معوقات مالیاتی، خلافیات جدیدی نداشته باشد، بر اساس ماده 9 قانون فروشگاه‌ها و سیستم مدیان، معافیت کاملی خواهد یافت. به منظور دریافت این تسهیلات مالیاتی، لازم است سریعاً در سیستم مدیان ثبت‌نام کرده و به صدور و ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی تراکنش‌های خود اقدام نمایید.

مشوق‌ های مالیاتی مودیان ثبت نام شده در سامانه

سایر مشوق‌ های مالیاتی مودیان ثبت نام شده در سامانه

ماده ۱۹ و ۲۰ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی به مشوق‌ های غیرمستقیم این سامانه اشاره می‌کنند.
با توجه به ماده ۱۹، اظهارنامه مالیاتی مودیان که تمامی مقررات این قانون را رعایت می‌کنند، تنها از طریق انطباق با اطلاعات موجود در پایگاه داده‌های سازمان امور مالیاتی به‌صورت راستی آزمایش خواهد شد. اگر هیچگونه مغایرتی مشاهده نشود، اظهارنامه بدون نیاز به بررسی بیشتر قابل قبول خواهد بود.
بر اساس ماده ۲۰ نیز مودیانی که همه مقررات این قانون را رعایت کنند از ارائه اسناد و دفاتر مربوط به مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهند بود.

جمع بندی

دولت تلاش می کند برای تشویق مردم به رعایت هرچه بیشتر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، تسهیلات و همچنین مشوق‌ های مالیاتی متنوعی را برای مودیان خوش‌حساب در نظر بگیرد. در متن این قانون ۵ ماده وجود دارد که فقط به مشوق های مالیاتی سامانه مودیان می‌پردازند. بخشودگی‌های مالیاتی، جایزه نقدی، تخفیف‌های مالیاتی و نیز سهولت در روند رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی از جمله این طرح‌های تشویقی هستند.

شماره تماس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
مشاوره رایگان