وظایف مودیان

وظایف مودیان

 وظایف مودیان مالیاتی

شرکت حسابداری و مالیاتی ترازان حساب آماده همکاری با تمامی شرکت ها و مشاغل برای مشاوره مالیاتی و تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی و ثبت نام در سامانه مودیان می باشد.مشاوره رایگان مالیاتی و پاسخگویی به تمامی سوالات در زمینه پایانه فروشگاهی و سامانه مویان و همچنین خدمات مربوط به تمامی موارد ذکر شده، از جمله مزایای شرکت حسابداری ترازان حساب می باشد.

شرکت حسابرسی در کرج

در دنیای مدرن اجرای بسیاری از قانون ها از طریق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان صورت میگیرد. در سال های گذشته پرداخت نکردن مالیات در برخی از مودیان مالیاتی باعث شده تا درآمدهای مالیاتی دولت کم شود! تیم مشاوره مالیاتی ترازان حساب آماده همکاری با تمامی شرکت ها ومشاغل برای مشاوره مودیان مالیاتی و فهمیدن وظایف آن ها به صورت حرفه ای و تخصصی می باشد.

تعریف مودیان مالیاتی

افرادی که مطابق با قوانین، وظیفه پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی را دارند. به بیان دیگر هرشرکت و مجموعه ایی یا کسی که معاملات تجاری انجام داده و یا به واسطه فعالیت های شغلی خود به دولت بدهکار است، مودی مالیاتی می گویند. وظیفه مودیان مالیاتی این است که سندها و اطلاعات خواسته شده توسط سازمان امور مالیاتی را تکمیل کرده و در زمان مقرر برای این سازمان ارسال کنند و مقدار مالیات مشخص شده را پرداخت نمایند.

وظایف مودیان

افراد مشمول مالیات چه کسانی می باشند؟

بر اساس قانون مالیات های مستقیم تمامی افراد و گروه های ذیل موظف به پرداخت مالیات می باشند:

  • تمامی صاحبین و مالک ها شامل اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی.
  • افراد حقیقی ایرانی که در خارج از کشور و یا داخل کشور کسب درآمد دارند.
  • افراد حقیقی ایرانی که در خارج از کشور هستند ، در مقابل درآمدهایی که در ایران دارند.
  • هر فرد ایرانی در مقابل درآمدهایی که در داخل یا خارج کسب می کنند.
  • افراد غیر ایرانی که نسبت به درآمدهایی که در ایران دارند.

ارگان ها و شرکت های معاف از مالیات

یه تعدادی از شرکت ها هستند که نیازی به پرداخت مالیات ندارند.یعنی دولت از این ارگان ها و سازمان ها ، سالانه مالیات دریافت نمی کند. این شرکت ها شامل:

  • وزارتخانه های کل کشور 
  • سازمان ها و موسسات دولتی
  • سازمان شهرداری 
  • اداراه های دولتی

وظایف مودیان

وظایف مودیان مالیاتی 

از جمله تکالیف مودیان مالیاتی بررسی دقیق و مستقیم قوانین مالیات است.یک اصل مهم در نظام مالیاتی این است که علاوه برجمع آوری قوانین و مقرراتی که بر این پایه قرار گرفته باشند، مودیان مالیاتی از تکالیف و وظایف خود به طور کامل اطلاعات دقیقی داشته باشند.

تکالیف مودیان مالیاتی

  1. ثبت نام کردن برای کد اقتصادی 
  2. نصب کردن و طراحی کردن نرم افزار حسابداری
  3. تمامی فعالیت هایی که در روز انجام میشود در نرم افزار حسابداری ثبت شود.
  4. نوشتن لیست بیمه 
  5. انجام خلاصه لیست حقوق
  6. اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ارسال شود.
  7. معاملات فصلی به صورت کامل لیست شود و ارسال شود.
  8. نوشتن دفاتر قانونی 
  9. ارسال کردن اظهارنامه های مالیاتی

تکالیف مودیان مالیاتی طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده

check-listpng.png - 4.25 kB ماده 177 قانون مالیات های مستقیم

مطابق با ماده 177 قانون مالیات های مستقیم، مودیان مالیاتی باید اظهارنامه های خود را با موضوع قانون مالیاتی های مستقیم که مکلف به ارسال و تسلیم آن در زمان تعیین شده می باشد (اشخاص حقیقی به مدت زمان سه ماه پس ازپایان سال یا پایان خرداد ماه و اشخاص حقوقی به مدت زمان چهارماه پس ازپایان سال مالی ) با گرفتن کد رهگیری و جداسازی آن از طریق نرم افزار الکترونیکی اظهارنامه تسلیم نمایند.

تبصره 1:

هرموقعی که آخرین روز از مهلت یا موعد مقرر برای تسلیم اظهارنامه یا سایر اوراقی که مودیان مالیاتی به موجب مقررات مکلف به تسلیم آن می باشد. هم زمان با ایام عمومی وتعطیل رسمی می گردد ، اولین روز بعد از تعطیلات گفته شده مورد مهلت یا موعد مقرر جهت تسلیم اظهارنامه یا اوراق مذکور می باشد.

تبصره 2:

تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات مودیانی که در خارج از کشور اقامت دارند و زندگی می کنند و همچنین همه مجموعه ها، موسسات و شرکت های که منبع اصلی آنها در خارج از ایران است، اگر در ایران دارای شعبه ،نمایندگی و نماینده باشند تکالیف مربوطه برعهده نماینده آن ها می باشد.

طبق تبصره 3:

مدیران و صاحبان مشاغل وظیفه دارند ظرف مدت چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت یا ثبت شرکت را به صورت کتبی به اداره امور مالیاتی محل اعلام نمایند.

سرپیچی ازاین تکلیف موجب جریمه ای می شود که معادل ده درصد از مالیات قطعی و نیز محروم شدن از کلیه تسهیلات و معافیت های مالیاتی تا تاریخ شناسایی توسط اداره امور مالیاتی می شود.

check-listpng.png - 4.25 kB ماده 179 قانون مالیات های مستقیم

 در صورتی که مودیان در مکان های زیادی سکونت داشته باشند، وظیفه دارند فقط یکی از آنها را به عنوان محل سکونت اصلی به اداره امور مالیاتی معرفی کند . در غیر اینصورت خود اداره می تواند هر کدام از محل های سکونت مودی را به طور دلخواه بعنوان محل اصلی سکونت تلقی کند.

check-listpng.png - 4.25 kB ماده 181 قانون مالیات های مستقیم

مودیان مالیاتی مکلف اند اسناد، دفاتر و مدارک و سوابق مالی موضوع ماده 181 قانون مالیات های مستقیم را برای رسیدگی در اختیار ماموران مالیاتی قرار دهند . در غیر اینصورت هم مجازات می شوند و از معافیت های مالیاتی منابع مختلف درآمدی سال محروم می شوند.

وظایف مودیان

ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

استفاده از سامانه قانون پایانه های فروشگاهی از دیگر تکالیف مودیان است، که باید با توجه به شغل مربوطه نسبت به ثبت نام و تکمیل اطلاعات خود در سامانه( my.tax.gov.ir )  اقدام نمایند.

مودیانی که شامل این قانون می باشند وظیفه دارند، اطلاعات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی خود را در زمان مقرر، در این سامانه ثبت نمایند. مودیانی که در این سامانه اطلاعات خود را ثبت و تکمیل نموده اند، از این طریق شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت می نمایند، از تسهیلات ذکر شده در قوانین بهره مند خواهند شد. 

شرکت ترازان حساب با تجربه و آگاهی کامل در زمینه امور موبوط به سامانه قانون پایانه های فروشگاهی و مودیان مالیاتی، تمامی خدمات مشاور مالیاتی و سامانه مودیان را از صفر تا صد را بر عهده میگیرد.

مالیات حقوق در قانون مالیات های مستقیم

طبق ماده 86 کسانی که حقوق را پرداخت می کنند هنگام هر پرداخت وظیفه دارند مالیاتی که به آن تعلق می گیرد را طبق این ماده کم و تا اخر ماه بعد ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و فقط در ماه های بعد تغییرات را اعلام کند.

کلام آخر

شرکت ترازان حساب به تیم مجرب و با مدیریت با تجربه و کاربلد و جزمعتبرترین شرکت شما را درانجام کلیه امور مالیاتی همراهی می کند.

بررسی نکات مهم برای مودیان مالیاتی

1- بنا به اختیار مفاد ماده 18 و در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، مودیان مکلف به ارائه اطلاعات در خواستی سازمان و تکمیل فرم های مربوطه، به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین کرده اقدام نمایند. طی هشت مرحله تا کنون بعضی از فعالان و بنگاه های اقتصادی برای اجرای قانون فراخوان شده اند.

2- طبق ماده 19 مودیان مالیاتی موظفند، صورتحسابی با رعایت قانون نظام صنفی که حاوی مشخصات متعاملین و مورد معامله است،در قبال عرضه کالا یا خدمات موضوع این قانون، صادر ومالیات متعلق را در ستون مخصوص درج و وصول نمایند.

3- مودیان مالیاتی مطابق ماده 21 قانون مالیات بر ارزش افزوده مکلفند، اظهارنامه هر دوره مالیاتی را طبق دستورالعملی سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می کند، اعلام شود.

4- نهایتا پانزده روز از تاریخ انقضاء هر دوره در مهلت مقرر مذکور، مالیات متعلق به دوره را پس از کسر مالیات هایی که طبق مقررات این قانون پرداخت کرده اند را به حسابی که توسط خزانه داری کل کشور تعیین شده  و از طریق سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می گردد،باید واریز نمایند.

سخن آخر

جهت هرگونه مشاور مالیاتی و استفاده از نرم افزار های مالی و حسابداری و ثبت نام در سامانه مودیان و پیگیری قوانین سازمان امور مالیاتی با ما در تماس باشید.

آدرس موسسه ترازان حساب

کرج | طالقانی جنوبی | خیابان سرو | پلاک 136 | واحد 5

شماره تماس

 

 
 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Call Now Button