انجام کلیه خدمات حسابداری صنعتی

انجام خدمات حسابداری صنعتی

خدمات حسابداری صنعتی از جمله مهم ‌ترین خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های حسابداری محسوب می‌شود، که شرکت ترازان حسابان از میان مجموعه‌های معتبر در این زمینه فعالیت میکند.
حسابداری صنعتی یکی از زیر شاخه‌های علم حسابداری است و وظیفه آن عمدتاً محاسبه بهای تمام شده محصولات است. اگر درباره حسابداری صنعتی اطلاعات کافی ندارید و به دنبال تحقیق در این زمینه هستید، حتماً این مقاله را به طور کامل مطالعه کنید.

شرکت حسابرسی در کرج

حسابداری صنعتی چیست؟

حسابداری صنعتی شامل تحقیقات درباره هزینه یک محصول در شرکت‌های تولیدی است. این نوع برای ارزیابی ساختار هزینه محصولات استفاده می‌شود، با هدف کاهش هزینه‌ها، کنترل موجودی، و تصمیم ‌گیری دقیق در قیمت ‌گذاری در فرآیند تولید.
حسابداری صنعتی، می‌تواند یکی از سخت‌ ترین و جذاب ‌ترین شاخه‌های این رشته تلقی شود، زیرا شامل بودجه ‌بندی، تعیین هزینه استاندارد، و موارد دیگر می‌شود.

گزارش در حسابداری صنعتی

انواع روش های حسابداری صنعتی

در موسسات تولیدی یا کارخانه‌ها، به دلیل نوع فعالیت و نیز شیوه فروش محصولات، مدیریت نیازمند به اطلاعات دقیق و حساس درباره بهای تمام شده تولیدات است؛ زیرا در این نوع موسسات، محصول نهایی از ترکیب مواد و هزینه‌های تبدیل، که شامل دستمزد نیروی کار مستقیم و هزینه‌های سربار می‌شود، تولید می‌شود.
به همین دلیل، لازم است به طور ویژه به اقلام تشکیل ‌دهنده بهای تمام شده توجه شود. روش‌های حسابداری صنعتی به چند دسته تقسیم می‌شوند که به اختصار توضیحاتی در مورد آن‌ها داده خواهد شد که عبارت‌اند از:

1. هزینه یابی جذبی

تمامی هزینه‌های تولیدی از جمله مواد مستقیم، دستمزد مستقیم، سربار متغیر ساخت و سربار ثابت ساخت، در حسابداری صنعتی موجودی کالا در جریان تولید مورد اشاره قرار می‌گیرد.

2. هزینه یابی مستقیم یا متغیر

فقط بخشی از هزینه‌های ساخت به محصولات اشاره دارد که به طور مستقیم با حجم تولید تغییر می‌کند. در روش هزینه یابی مستقیم، دستمزد مستقیم سربار ساخت جزء یکی از هزینه‌های متغیر تولیدی است.
این هزینه به حساب کالاهای در جریان تولید و در گزارش بهای تمام شده موجودی‌های آخر دوره (صورت‌های سود و زیان) اشاره دارد.

3. هزینه یابی برآوردی یا تخمینی

o هزینه پیش ‌بینی شده برای یک قرارداد یا تصمیم خاص
o هزینه‌های پسا‌فروشی یا مخارج پس از فروش

حسابداری صنعتی چیست؟

4. هزینه یابی سفارش کار

سیستم هزینه‌ بندی سفارشی یا هزینه ‌بندی بر اساس سفارش، یک مجموعه از قواعد و روش‌هایی است که برای جمع ‌آوری، تشخیص، ثبت و تخصیص هزینه‌های تولید و همچنین تفکیک سفارشات در فرآیند تولید از آغاز تا پایان عملیات تولیدی اجرا می‌شوند.
در این روش، هزینه‌های تولید هر سفارش به طور جداگانه از دیگر سفارش‌ها جمع‌ آوری و ثبت می‌شود. اسناد و مدارک مورد نیاز در این روش شامل برگه درخواست مواد از انبار، کارت ساعات کار، برگه ساعات کارکرد کارگران و کارت سفارش کار می‌شوند.

5. هزینه یابی مراحل تولید یا مرحله ای

بعضی از موسسات تولیدی دیگر که فرآیند تکمیل محصولاتشان از مراحل مختلفی عبور می‌کند و محصولات آن‌ها به صورت انبوه و یکنواخت تولید می‌شود، از روش‌های هزینه ‌یابی مرحله‌ای استفاده می‌کنند. کارخانجات نساجی، شرکت‌های شیمیایی، صنایع نفت، تولید کنندگان کفش و موارد مشابه، نمونه‌های این نوع موسسات هستند.

6.هزینه یابی استاندارد

هزینه ‌یابی استاندارد یک پیامد طبیعی از کاربرد کنترل بودجه‌ای است. در کنترل بودجه‌ای، نتایج واقعی عملیات یک دایره با نتایج برنامه ‌ریزی شده مقایسه می‌شود، در حالی که در هزینه ‌یابی استاندارد، نتایج واقعی تولید و فروش یک محصول با نتایج برنامه‌ ریزی شده آن مقایسه می‌شوند.
در روش هزینه ‌یابی استاندارد، قیمت تمام شده پیش ‌بینی و سپس عملکرد واقعی با آن مقایسه می‌شود و علل این اختلاف مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

حسابداری صنعتی

بررسی انواع گزارشات در حسابداری صنعتی

حال که با اهمیت بررسی هزینه‌ها در شرکت‌های تولیدی آشنا شدیم، مفید است اطلاعاتی در مورد انواع هزینه‌ها داشته باشیم. همانطور که می‌دانید، هر محصولی که تولید می‌شود، هزینه‌های مختلفی را به همراه دارد.
در ادامه، انواع این هزینه‌ ها را بررسی می‌کنیم:

1. هزینه مستقیم:

این نوع هزینه‌ ها مستقیماً بر تولید محصول تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، دستمزد مستقیم کارکنان و مواد اولیه از جمله هزینه‌های مستقیم محسوب می‌شوند.

2. هزینه غیرمستقیم:

این نوع هزینه‌ها به طور مستقیم بر تولید محصول تأثیر ندارند، اما به صورت کلی بر کسب و کار تأثیر می‌گذارند. این هزینه‌ها شامل هزینه‌هایی مانند هزینه برق، آب، استهلاک ماشین‌ آلات و غیره می‌شوند.

3. هزینه ثابت:

این نوع هزینه‌ها هیچ ارتباطی با حجم و نوع تولیدات در کارخانه ندارند و ثابت می‌مانند. به عنوان مثال، هزینه استهلاک ساختمان، اجاره، بیمه و غیره از هزینه‌های ثابت است.

4. هزینه متغیر:

این نوع هزینه‌ها با میزان و حجم تولید رابطه مستقیم دارند. به عبارت دیگر، با افزایش میزان تولید، این هزینه‌ها نیز افزایش می‌یابند. به عنوان مثال، هزینه برق و استهلاک ماشین‌ آلات از جمله هزینه‌های متغیر محسوب می‌شوند.

انواع گزارش در حسابداری صنعتی

وظایف حسابداری صنعتی چیست؟

در کل، در حسابداری صنعتی هدف طبقه ‌بندی هزینه‌ها بر اساس ارتباط آن‌ها با تولید محصول است. این حوزه به ‌منظور مدیریت هزینه‌ها و کاهش آن‌ها به سطح معقول با هدف افزایش سود شرکت توسعه می‌یابد.
به‌ عبارت دیگر، حسابداری صنعتی شاخه‌ای از این علم است که وظیفه جمع‌ آوری، طبقه ‌بندی، تجزیه و تحلیل، خلاصه ‌سازی و تقسیم ‌بندی عوامل هزینه، محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات را برعهده دارد.

انواع گزارش در حسابداری صنعتی

گزاراشات در حسابداری صنعتی می تواند شامل موارد زیر باشد:

1. گزارشات درون سازمانی

o گزارش مصرف مواد: در این گزارش، هزینه‌های دستمزد مستقیم، مواد مستقیم و سربار ساخت باید تعیین و در انتهای دوره به مدیر واحد تولیدی ارائه شود. توجه داشته باشید که در این گزارش باید مقدار موادی که در تولید محصول مصرف شده نیز ذکر شود.
o گزارش حسابداری سنعتی کالای تولیدی: این گزارش نیز به عنوان یکی از گزارشات درون سازمانی محسوب می‌شود که مدیران می‌توانند در انتهای هر ماه آن را با دیگر ماه‌ها مقایسه کنند.

2. گزارشات بیرون سازمانی

o گزارش حسابداری صنعتی کالای فروخته شده: لازم به ذکر است که مبلغ تمام شده کالای فروخته شده با مبلغ فروش متفاوت است، زیرا در آن قیمت‌ گذاری بر روی کالا انجام شده و سود واحد تولیدی نیز در نظر گرفته شده است.
o گزارش سود و زیان: از دیگر گزارشات برون ‌سازمان که به عنوان یکی از خدمات حسابداری صنعتی شناخته می‌شود، گزارش سود و زیان است. این گزارش در انتهای سال مالی محاسبه می‌شود و مدیران می‌توانند آن را در پایان هر ماه از طریق نرم‌افزار حسابداری خود دریافت کنند.

وظایف حسابداری صنعتی

طبقه بندی هزینه‌ ها در حسابداری صنعتی چگونه است؟

در حسابداری صنعتی، هزینه‌ها به روش‌های زیر طبقه ‌بندی می‌شوند:

1. طبقه ‌بندی بر اساس مستقیم و غیرمستقیم بودن:

o هزینه‌های مستقیم: هزینه‌هایی که به طور مستقیم به تولید یا ارائه محصولات و خدمات مرتبط هستند، مانند مواد اولیه و نیروی کار مستقیم.
o هزینه‌های غیرمستقیم: هزینه‌هایی که به طور غیرمستقیم به تولید یا ارائه محصولات و خدمات مرتبط هستند، مانند هزینه‌های مدیریتی و اداری.

2. طبقه ‌بندی بر اساس عناصر تشکیل ‌دهنده:

o هزینه‌های مواد: شامل هزینه‌های مواد اولیه و مواد مستقیم مصرفی.
o هزینه‌های نیروی کار: شامل هزینه‌های مستقیم نیروی کار و هزینه‌های غیرمستقیم نیروی کار.
o هزینه‌های فرآوری: شامل هزینه‌های ماشین ‌آلات و تجهیزات، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات و …
o هزینه‌های مدیریتی و اداری: شامل هزینه‌های مرتبط با مدیریت و اداره عملیات کلی سازمان.

3. طبقه ‌بندی بر اساس هزینه‌های دوره و محصول:

o هزینه‌های دوره: هزینه‌هایی که به طور مستقیم به دوره مالی مربوطند و در تولید محصولات خاص مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.
o هزینه‌های محصول: هزینه‌هایی که به طور مستقیم به تولید محصولات خاص مرتبط هستند و به طور معمول به صورت موجودی انتقال می‌یابند.
طبقه ‌بندی هزینه‌ها بر اساس موارد فوق، به منظور دقیق‌ ترین تجزیه و تحلیل هزینه‌های حسابداری صنعتی انجام می‌شود.

مهارت‌های مورد نیاز حسابداری صنعتی

حسابداران صنعتی، به مهارت ‌هایی نیاز دارند تا بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. این مهارت‌ها با تمرین، کسب تجربه، تحقیق و مطالعه، از جمله انجام خدمات حسابداری بهای تمام شده و انجام پروژه‌های صنعتی، به دست می‌آیند.
این مهارت‌ها شامل موارد زیر است:
1. تسلط بر نرم‌ افزارهای حسابداری.
2. تسلط بر ثبت حقوق و دستمزد.
3. تسلط در محاسبه هزینه‌های تولید.
4. تسلط بر قوانین مالیاتی، بیمه و قانون کار.
5. تسلط بر مهارت‌های ارتباطی.
6. توانایی مدیریت زمان و تجزیه و تحلیل داده‌ها.

انواع گزارشات در حسابداری صنعتی

در انتها

در این مقاله، تلاش کردیم تا دیدی واضح و روشن راجع به حسابداری صنعتی را به شما عزیزان ارائه دهیم. همانطور که متوجه شدید، حسابداری صنعتی به طور کلی با حسابداری خدماتی و بازرگانی متفاوت است و نیاز به دانش ویژه‌ای دارد.
اگر این رویکرد به درستی انجام شود، تأثیر چشمگیری بر آینده کسب و کار خواهد داشت. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم که این مسئله را به شرکت‌های خدمات حسابداری، از جمله شرکت ترازان حساب، انجام دهید.
این شرکت با بیش از سال‌ها سابقه در زمینه خدمات مالی و حسابداری، شامل خدمات مالی و مالیاتی، مشاوره مالیاتی و غیره، به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیمات را برای آینده کسب و کارتان بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
مشاوره رایگان