همه چیز درباره سامانه جامع تجارت

همه چیز درباره سامانه جامع تجارت

سامانه جامع تجارت با هدف بهبود وضعیت و تسهیل انجام امورات مربوط به تجارت و بازرگانی راه‌اندازی شده است. از زمان پیدایش تاکنون، این سامانه به رفع پیچیدگی‌های اداری و مسائل قانونی تجارت کمک کرده است.
اگر شما با سامانه جامع تجارت ایران آشنا نیستید، پیشنهاد می‌شود تا انتهای مقاله همراه شرکت حسابداری ترازان حساب باشید. شرکت ما ارائه خدمات مشاوره و ثبت نام در سامانه مودیان، انجام امور مالیاتی و ارائه کلید خدمات حسابداری در کرج و تهران را بر عهده دارد.

شرکت حسابرسی در کرج

سامانه جامه تجارت چیست و چه نقشی در اقتصاد بین الملل دارد؟

سیستم جامع معاملات در ایران یک زیرساخت اساسی برای پیشرفت و توسعه کسب و کارهاست. با وجود پیچیدگی‌های قانونی و اداری فراوان که تجارت بین‌المللی را به یک مسئله پیچیده تبدیل کرده، سیستم‌های تسهیل‌ کننده مانند نظام تجارت ایران اساسی و حیاتی به نظر می‌رسند.
این سیستم‌های ساده‌تر، دسترسی به فرصت‌های بیشتری را برای معامله‌گران سهولت می‌بخشند.سامانه یکپارچه تجارت ایران از جمله برنامه‌های دولت در حوزه اجرای برنامه‌های دولت الکترونیک است.
این سامانه، علاوه بر کاهش پیچیدگی‌ها، ترویج و تسریع تجارت بین‌المللی را تسهیل می‌کند و به کاهش فساد در اقتصاد کمک می‌کند. بنابراین، اهمیت استفاده از سامانه تجارت را نباید نادیده گرفت.

ورود به سامانه جامع تجارت

چه افرادی باید در سامانه جامع تجارت ثبت نام کنند؟

همه کسانی که در زمینه تجارت و بازرگانی، یا به عبارت دیگر، خرید و فروش کالاهای غیر ایرانی، چه به صورت حقیقی و چه حقوقی، فعالیت دارند، موظف به ثبت‌ نام در این سامانه هستند.
افراد حقیقی به عنوان بازرگانان و افراد حقوقی به عنوان مدیران شرکت‌ها شناخته می‌شوند. همچنین کسانی که وکالت دارند نیز باید هویت خود را احراز کنند.این سامانه به شما این امکان را می‌دهد که در هر ساعت از شبانه روز، امورات خود را به راحتی در آن انجام دهید.
یکی از مهم‌ترین مزایای آن، صرفه‌جویی در زمان شما و کاهش استفاده از کاغذهای اداری است. همچنین، این سامانه تمامی اخبار و قوانین مرتبط با حوزه تجارت را منتشر می‌کند و از فراگیری اطلاعات نادرست در این زمینه جلوگیری می‌کند.

ورود به سامانه جامع تجارت

برای ورود به سایت جامع تجارت، مراحل زیر را طی کنید:
1. در مرحله اول، نشانی ntsw.ir را در موتورهای جستجو وارد کنید.
2. پس از ورود به سایت، نوبت به وارد کردن اطلاعات مورد نیاز می‌شود که شامل مواردی مانند نام کاربری یا کد ملی، رمز عبور، تصویر امنیتی و… است.
3. اگر برای اولین بار به این سایت وارد می‌شوید، باید مراحل دیگری را طی کرده و ثبت ‌نام خود را انجام دهید. برای این کار، می‌توانید به این صورت عمل کنید:
– پس از ورود به سایت، در قسمت بالای صفحه روی دکمه “ثبت نام” (Sign Up) کلیک کنید و رمز و عبور و نام کاربری خود را دریافت کنید.
– در مرحله بعد، نیاز به وارد کردن و بارگذاری یکسری مدارک از جمله کد ملی، تاریخ تولد، تلفن همراه، تلفن ثابت، کد پستی، پست الکترونیکی و عکس پرسنلی دارید.
– سپس در قسمت بارگذاری صلاحیت‌ها، مجوزهای اقتصادی مورد نیاز مانند کارت بازرگانی، مجوز تولید، مجوز کسب و کارهای تولیدی و… را بارگذاری کنید و در صورت تایید سامانه، در قسمت وضعیت صلاحیت نتیجه آن مشخص می‌شود.
مزایای سامانه تجارت4. در سمت راست سایت، ساید باری وجود دارد که می‌توانید عملیات مورد نظر خود را انتخاب کنید و ادامه فرآیند را پیش ببرید.

بخش های سامانه جامعه تجارت ایران

• سامانه جامع تجارت
• سامانه جامع نگهداری و انبارداری کالا
• سامانه جامع حمل و نقل
• سامانه جامع امور گمرکی
• شناسه کالا
• رتبه بندی و اعتبارسنجی
• سامانه هماهنگ معاملات ارز نیمایی
در ادامه هر یک از این سامانه ها را مورد برسی قرار میدهیم:

1. سامانه جامع تجارت: سامانه جامع تجارت به دو دسته تجارت داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. این سامانه باعث کاهش چشمگیر تخلفات در زمینه واردات و تخلفات گمرکی به کشور می‌شود.
سامانه تجارت خارجی برای کنترل خرید و فروش‌های خارجی در نظر گرفته شده است. سامانه تجارت داخلی نیز برای ثبت اطلاعات مربوط به خرید و فروش، انتقال مالکیت، حمل و نقل کالا، انبارداری و دیگر فعالیت‌های مرتبط استفاده می‌شود.

2. سامانه جامع نگهداری و انبارداری کالا: با مراجعه به وب سایت سامانه جامع تجارت، می توان اطلاعات مربوط به حواله و رسید انبار خود را به ثبت رساند.
به دلیل امکان ثبت اطلاعات انبارداری کالا در سامانه تجارت، شاهد تسریع چشمگیری در روند واردات به کشور هستیم.

3. سامانه شناسه کالا: در سامانه جامع تجارت، کالا به صورت دقیق به ثبت می رسد. از این رو می توانید شناسه کالای مورد نظر را از طریق این سامانه یکپارچه استعلام نمایید.

4. سامانه مجوز ها: همان گونه که از نامش پیداست، این سامانه به منظور بررسی مجوزها نیز در نظر گرفته شده است. هدف ایجاد این سامانه، تحقق اهداف زیر بوده است:
• انتقال اطلاعات بین تولیدکننده و مصرف‌کننده کالا.
• نظارت سیستمی بر همه امورات مربوط به صدور مجوز ترخیص کالا.
• جلوگیری از قاچاق کالا به دلیل امکان استعلام از طریق سامانه جامع تجارت.
• تسهیل در تشخیص امضاهای صحیح و جلوگیری از فساد.
• ردیابی کالا در زنجیره تأمین.

 سامانه جامع تجارت

مزایای استفاده از سامانه تجارت

وزارت اقتصاد، وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت و معدن و تجارت از جمله اجزا و بخش‌های حیاتی در این سامانه هستند. طبق قوانین و بخشنامه‌های مرکز توسعه‌ی تجارت، وظایف اصلی این سامانه شامل:
• آسان‌ سازی فرآیند تجارت از طریق بهره‌گیری از ابزارها و امکانات مختلف در حوزه تجارت الکترونیک.
• ایجاد واحدهای تجاری مشخص و ارائه بستری برای معاملات داخلی و بین‌المللی.
• ساماندهی جامع تجارت که می‌تواند تأثیر مستقیمی بر بخش‌های دولتی و خصوصی داشته باشد.
مزایای اصلی استفاده از این سامانه شامل:
• بهره‌گیری دقیق و کارآمد از منابع دولت.
• ارتقاء امنیت و کاهش فساد اقتصادی در حوزه تجارت بین‌المللی.
• کاهش زمان و هزینه‌های مرتبط با امور تجاری.
• تسریع در فرآیندهای کسب ‌و کار و ترخیص کالا.
• ایجاد ارتباط و کنترل میان تولیدکنندگان و وارد کنندگان کالا با نهادها و دستگاه‌های مربوطه.
• ثبت دقیق اطلاعات هویتی و فعالیت‌های اقتصادی افراد و شرکت‌ها در این سامانه.
• فراهم کردن امکانات نظارت بر تولید و واردات کالا و عرضه آن توسط وزارت صنعت و دیگر دستگاه‌های مرتبط.
• ایجاد پیشرفت‌های چشمگیر در تجارت بین‌المللی و تسهیل و تسریع در امور تجاری به لطف اجرای دولت الکترونیک و ایجاد این سامانه.

نحوه ثبت سفارش کالا از سامانه تجارت

در حال حاضر، تمام مراحل، اسناد و مدارک مورد نیاز برای خرید و فروش کالاهای وارداتی و صادراتی به صورت کامل در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود.در صورتی که تجار فعالیت اقتصادی خود را در این سامانه ثبت نکنند، امکان ترخیص کالای خود از گمرک را نخواهند داشت.
به عبارت دیگر، فعالیت اقتصادی آن‌ها به عنوان غیرمجاز تلقی خواهد شد. کارشناسان شرکت ترازان حساب، به شما تجار عزیز در نحوه ثبت‌ نام و کارکرد این سامانه همراهی خواهند کرد.
برای ثبت سفارش کالا در این سامانه، مراحل زیر را پیش بروید:
• ابتدا باید مدارک مورد نیاز را آماده کنید، که شامل پروفرما یا پیش ‌فاکتور خرید از فروشنده خارجی و اخذ گواهی امضا الکترونیکی است، تا بتوانید ثبت ‌نام را انجام دهید.
• در مرحله بعد، پس از ثبت ‌نام، نوبت به ثبت اطلاعات فروشنده خارجی است، تا بر اساس آن یک کد ۱۰ رقمی برای شما ارسال شود.
• پس از وارد کردن تمامی اطلاعات فروشنده خارجی، نوبت به بررسی آنها است که ممکن است یک تا دو روز کاری طول بکشد.
• در مرحله سوم، نوبت به کامل کردن فیلدهای مربوط به کالا است که شامل اطلاعات پیش ‌فاکتور و شناسه فروشنده خارجی می‌شود.
• بعد از دریافت شناسه کالا از سامانه جامع تجارت و آپلود تعهدات به منظور دریافت کد نقش تجاری، شما باید گمرک و روش حمل کالا را مشخص کنید.
• در مرحله بعد، هزینه‌های بانکی انجام می‌شود.پس از آن، بایستی جزئیات اطلاعات مربوط به کالا را تکمیل کنید و در آخرین مرحله، مستندات مربوط به پرونده کارشناسی و بررسی می‌شوند.

ثبت سفارش از سامانه جامع تجارت

انواع ثبت سفارش کالا از سامانه جامع تجارت

در زمینه تجارت، ثبت سفارش کالا انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:
– ثبت سفارش مدت دار
– ثبت سفارش دیداری
– ثبت سفارش یوزانس، که بر مبنای صادرات و بدون انتقال ارز است.
نکته: برای امکان ثبت سفارش واردات در مقابل صادرات، پروانه صادرات معتبر باید ارائه شود و ارزش صادرات باید با مهر گمرک تایید شده و تاریخ آن با کوتاژ وارداتی همخوانی داشته باشد.

سخن پایانی

اگر خودتان زمان کافی برای دریافت اطلاعات درباره سامانه جامع تجارت ندارید، میتوانید با دریافت خدمات مشاوره مالیاتی از شرکت حسابداری ترازان حساب، کار خود را آسان کنید.
موسسه ترازان حساب با سابقه بالا در حوزه خدمات مالی، مالیاتی و حسابداری آماده است تا در هر زمینه ای به اشخاص حقیق و حقوقی مشاوره ارائه دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
مشاوره رایگان