دریافت شناسه کالا و خدمات برای سامانه مودیان

دریافت شناسه کالا و خدمات برای سامانه مودیان

دریافت شناسه کالا و خدمات برای سامانه مودیان

شرکت ترازان حساب ، موسسه مالی و حسابداری در کرج می باشد، که به همراه مجموعه کاربلد و متخصص ، مدیریت با تجربه می باشد. کارشناسان ما با آشنایی بر امور مالیاتی مربوط به قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، تمامی مسائل مربوطه را حل و فصل می نماید .هدف اصلی شرکت ترازان حساب رشد و تعالی مشتریان در چارچوب همکاری بلندمدت می باشد. تیم متخصص ما پاسخگوی تمامی نیازهای شرکت ها و اشخاص در زمینه امور مالیاتی، خدمات حسابداری و مشاوره مالیاتی در کرج و تهران، آموزش کامل و مشاوره سامانه مودیان به صورت تلفنی و حضوری می باشد.

شرکت حسابرسی در کرج09120457605

لیست شناسه کالا و خدمات سامانه مودیان

شناسه کالا به یک مجموعه ویژگی ماهیتی کالا اشاره دارد، که شامل نام، جنس، مدل، و نام تجاری کالا می‌شود. با ثبت بخش‌های توصیفی در سامانه، کاربر یا صاحب کالا این شناسه را به کالای خود اختصاص می‌دهد. این شناسه یا کد به عنوان یک زبان مشترک برای شناسایی کالا در زنجیره تجاری کشور استفاده می‌شود و نقش مهمی در زنجیره تامین ایفا می‌کند.

شناسه کالا ممکن است شناسه داخلی باشد، که توسط سامانه به کالا اختصاص یافته یا شناسه معتبر بین‌المللی مانند شناسه GTIN باشد. به هر حال، استفاده از این شناسه به عنوان کد شناسایی کالا بسیار حیاتی است، و با استعلام از طریق سامانه شناسه کالا، اطلاعات مربوط به شناسنامه کالا برای شخص استعلام کننده در دسترس قرار می‌گیرد.

شناسه خدمت

نکته مهم در شناسه کالا و خدمات

یکی از اصلی‌ترین عناصر در صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان، شناسه کالا و خدمات است. بر اساس فراخوان اجباری سازمان مالیاتی، کلیه اشخاص حقوقی با استثناء برخی گروه‌های خاص، از تاریخ اول دی ماه ۱۴۰۱ مشمول ثبت نام در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی شده‌اند.

با توجه به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و ضرورت ثبت فاکتورها در سامانه مؤدیان مالیاتی، یکی از الزامات صدور صورتحساب الکترونیکی، دریافت شناسه کالا و خدمات و استفاده از آن است. بر اساس قوانین، مقررات و توافقات با وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مسئول کد گذاری کالا و خدمات کشور، مؤدیان مالیاتی ملزم به اخذ شناسه کالا و خدمت خود از طریق روش‌هایی که به آنها اشاره شده است، می‌باشند و از این شناسه در صورتحساب‌های الکترونیکی استفاده نمایند.

شناسه کالا چه کاربردی دارد؟

از زمانی که قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به عنوان یک الزام از سوی سازمان امور مالیاتی فراهم شد، هر فردی که وارد مالیات شده و دارای یک پایانه فروشگاهی است، باید اطلاعات و رویدادهای مالی خود را در سامانه مودیان مالیاتی ثبت کند.

یکی از داده‌های حیاتی که باید به صورت دقیق در این سامانه ثبت گردد، صورت‌حساب الکترونیکی است. این صورت‌حساب شامل اطلاعات مهمی درباره تراکنش‌های انجام‌شده می‌باشد. بر آنکه مهم است که شناسه کالا در این صورت‌حساب‌ها بیان گردد. بنابراین اگر مودیان بدون شناسه کالا عمل کنند، ممکن است در ارسال صورت‌حساب به مشکل خورده و احتمالاً با مشکلات بزرگ‌تری از سوی سازمان امور مالیاتی روبرو شوند.

  شناسه کالا چه کاربردی دارد؟

اخذ و دریافت شناسه کالا در سامانه مودیان

از تاریخ 1401/08/01 قانون جدید اجرای پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان توسط سازمان امور مالیاتی الزامی شده است. یکی از مهم ترین تبصره ها،  صدور صورتحساب الکترونیکی و اخذ شناسه کالا و خدمات می باشد. مسئولیت ارائه شناسه کالا و خدمات در اجرای پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مالیاتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصاد و دارایی پیگیر ی خواهد داشت.

مؤدیان مالیاتی موظفند نسبت به اخذ شناسه کالا و خدمات اقدام کرده و در صورتحساب های الکترونیکی استفاده نمایند. بر اساس قوانین موجود، مؤدیان بصورت اختصاصی نسبت به استفاده و دریافت شناسه کالا اقدام نمایند، برای راحتی کار در صدور صورتحساب الکترونیکی ، استفاده از ابن شناسه بصورت عمومی فراهم شده و مؤدیانی که به بنا به هر دلیلی امکان اخذ شناسه اختصاصی و استفاده از آن را ندارند ، میتوانند از شناسه عمومی استفاده نمایند.

شناسه کالا چیست؟

نحوه اخذ شناسه کالا

۱. لطفا ابتدا به سامانه جامع تجارت ایران به آدرس ntsw.ir وارد شوید و در سربرگ استعلامات، اسناد تجارت داخلی را انتخاب کنید.

۲. پس در منوی سمت راست، روی گزینه “استعلام شناسه کالا” کلیک کنید.

۳. با دیدن جعبه محصول مورد نظر، به دنبال کلمه “مدل” بگردید و متنی که جلوی آن نوشته شده است را در نظر داشته باشید. ل

گاهی اوقات، بخصوص در پشت جعبه گوشی‌ها، واژه “Model” ذکر نمی‌شود. به جای آن، یک عبارت با عنوان “SM-A325F/DS” قرار دارد که در واقع مدل محصول است.

پس از پیدا کردن وارد کردن این عبارت در قسمت شرح محصول، معادله ریاضی ساده‌ای که با نام کد امنیتی نمایش داده می‌شود را حل کنید. سپس گزینه جستجو را انتخاب کنید و صبر کنید تا نتایج نمایش داده شود.

در صورتی که محصولی ثبت شده و به آن شناسه کالا اختصاص داده شده باشد، قادر خواهید بود اطلاعات مرتبط با آن شناسه کالا را مشاهده نمایید و می‌توانید شناسه را حین درج محصول اضافه کنید.

حتما اطلاعات کامل کالا را با محصول موجود خود چک کنید و از صحت و مطابقت آن اطمینان حاصل کنید.

بعضی اوقات ممکن است شناسه کالا را داشته و بخواهید آن را با شناسه‌ای که در سامانه جامع تجارت ایران ثبت شده است مطابقت دهید. برای این کار می‌توانید وارد وب‌سایت https://www.ntsw.ir  شده و در بخش شناسه کالا در سرفصل استعلامات عمل نمایید.

برای استعلام اطلاعات کالا، لطفاً شناسه کالا و کد امنیتی را وارد کنید و گزینه استعلام را انتخاب کنید.

اگر اطلاعات وارد شده صحیح باشد، نام کالا و اطلاعات آن نمایش داده خواهد شد. در غیر اینصورت، شناسه کالا اشتباه است و شما باید از طریق جستجوی نام محصول یا مدل آن، به دنبال شناسه صحیح کالا بگردید.

اگر هنوز شناسه کالا را پیدا نکردید، می‌توانید کالای خود را در این سامانه ثبت کنید و شناسه جدید آن را دریافت کنید.

نحوه اخذ شناسه کالا

شناسه کالا و خدمات برای سامانه مودیان

بستگی به نوع سامانه مودیانی که در نظر دارید دارد، باید خودتان یک سیستم شناسه‌دهی برای کالاهای خودتان ایجاد کنید. این شناسه می‌تواند شامل ارقام و حروف باشد و باید برای هر کالا یکتا باشد.

اگر از سامانه مودیان موجودی استفاده می‌کنید، معمولاً شناسه کالاها را می‌توانید با استفاده از بارکد آن‌ها بررسی کنید. بسیاری از کالاها دارای بارکد هستند که شامل کد ملی هستند و می‌توانید با استفاده از دستگاه بارکدخوان آن‌ها را اسکن کنید و شناسه آن‌ها را در سامانه مودیان وارد کنید.در هر صورت، شناسه کالا باید یکتا و قابل شناسایی باشد و برای جلوگیری از تداخل با شناسه کالاهای دیگر، بهتر است از استانداردی مانند بارکد استفاده کنید.

دریافت شناسه کالا در سامانه مودیان 

یک کد 13 رقمی که توسط سازمان تجارت،معدن و صنعت صادر می شود. این کد مربوط به شناسه کالا و خدمات می باشد. از تاریخ 01/08/1401  دریافت شناسه که 13 رقم است برای همه مودیانی که صورت حساب الکترونیکی در سامانه مودیان دارند اجباری است.

 شناسه کالا و خدمات از دو قسمت تشکیل شده است:

  • بخش اختصاصی
  • بخش عمومی 

شناسه عمومی کالا در سامانه مودیان چیست؟

سازمان امور مالیاتی برای آسان تر شدن ارسال صورت حساب الکترونیکی، شرایطی را فراهم کرده تا درحالتی که مودیان شناسه کالا را دریافت نکرده باشند ، بتوانند شناسه های عمومی که از قبل در سازمان مالیات آماده شده را انتخاب کنند. برای انجام این کار به آدرس stuffid.tax.gov مراجعه و همه چیز را در مورد شناسه عمومی کالا مشاهده کنید. 

شناسه عمومی کالا به عنوان یک شناسه منحصر به فرد برای هر کالا به‌کار می‌رود. شامل ۱۳ یا ۱۴ رقم است و می‌تواند برای شناسایی کالاها در سطح جهانی به‌کار برود.

شناسه عمومی کالا معمولاً شامل بارکد است که اطلاعات کالا را شامل می‌شود. این بارکد می‌تواند شامل اطلاعاتی مانند شناسه کشور تولیدکننده، شناسه تولیدکننده، شناسه کالا و واحد اندازه‌گیری باشد.

سامانه مودیان نیز از شناسه عمومی کالا (GTIN) برای شناسایی کالاها استفاده می‌کند. با استفاده از GTIN، امکان پیگیری و ردیابی کالاها در سطح جهانی به‌راحتی فراهم می‌شود و این امر به واسطه یکنواختی و دقت بالای این شناسه، تسهیلاتی در حوزه بازاریابی، توزیع و مدیریت موجودی فراهم می‌کند.

دریافت شناسه کالا در سامانه مودیان

دریافت شناسه عمومی کالا

وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت اقتصاد و امور دارایی فهرستی ارائه داده‌اند که در آن دسته‌های کالایی مشخص شده‌اند. هر دسته دارای یک شناسه عمومی است که می‌توانید آن را از سامانه stuffid.tax.gov.ir، که درگاه شناسه کالا و خدمت سازمان امور مالیاتی می‌باشد، دریافت کنید.

اگر کالای موردنظر شما در فهرست موجود نبود، می‌توانید به پرتال جامع مرز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به آدرس portal.gs1-ir.org/account/login مراجعه کنید و پس از ثبت‌نام و تایید توسط کارشناسان، شناسه کالای خود را دریافت کنید.

دریافت شناسه عمومی

شناسه اختصاصی کالا در سامانه مودیان

قبل از این طبق قانون مبارزه با قاچاق ارز و کالا شناسه اختصاصی در سامانه های اطلاعاتی در قالب یک زبان اطلاعاتی مورد استفاده قرار می گرفت. امکان دارد که خیلی از فعالین اقتصادی از قبل نسبت به گرفتن آن اقدام کرده باشند. اما اکنون گرفتن شناسه اختصاصی کالا برای همه مودیان مالیاتی الزامی است. نکته قابل توجه این است که فعالین اختصاصی که شناسه را دریافت کرده اند احتیاجی به دریافت مجدد شناسه کالا ندارند و می توانند از همان شناسه قبلی استفاده کنند.

دریافت شناسه اختصاصی کالا

اگر مایل هستید که شناسه کالا برای سامانه مودیان را برای شناسه اختصاصی و منحصربه‌فرد خود انجام دهید، ابتدا باید به سامانه www.ntsw.ir مراجعه کرده و اطلاعات خود را وارد کنید. سپس یک نام کاربری و رمز عبور تعریف کنید تا در سامانه ثبت نام شوید. در پروفایل خود وارد شوید و اطلاعات خواسته‌شده را تکمیل کنید.

بسته به نوع فعالیت خود، نقش تجاری خود را انتخاب کنید تا مشخص شود که آیا شما تولیدکننده هستید یا واردکننده و غیره. پس از ثبت نقش تجاری، درخواست شناسه کالا را ارسال نمایید. پس از آن صبر کنید تا کارشناسان مربوطه بررسی‌های لازم را انجام داده و شناسه کالا را برای شما اختصاص دهند.

نحوه پیگیری شناسه اختصاصی کالا

اشخاصی که با مشکلات در دریافت شناسه کالا مواجه شده‌اند، می‌توانند با تماس به شماره‌های زیر، به پاسخگویی به این مشکلات دست یابند:

  • شماره ۱۲۴: شماره ۱۲۴ به عنوان شماره سامانه پاسخگویی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. مؤدیانی که با مشکلات و سوالات زیادی روبرو هستند، می‌توانند از این سازمان به عنوان یک راهنما کمک بگیرند.
  • وجود مشکل در سامانه جامع تجارت و پیگیری آن: مؤدیانی که در سامانه جامع تجارت مشکل دارند، با ورود به سامانه جامع تجارت و انتخاب گزینه ثبت مشکل، می‌توانند مشکل خود را به صورت کامل پیگیری کنند.
  • مکاتبه اداری: کاربران سامانه جامع تجارت می‌توانند براساس گروه کالایی مورد سوال، نامه‌ای به دفاتر تخصصی مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کنند و مشکلات و سوالات خود را از این طریق پیگیری کنند.

 دریافت مشاوره رایگان تلفنی و پاسخ به سوالات ثبت نام

شناسه کالا در سامانه مودیان

شناسه خدمت

شناسه خدمت نیز یک کد ۱۳ رقمی است که ارائه‌دهنده نوع و توضیح خدمت شما در کمترین زمان ممکن را فراهم می‌آورد. با ثبت این کد در سامانه مالیاتی مودیان و فاکتورهای الکترونیکی، می‌توانید تمام اطلاعات خدمت خود را به صورت کامل ارائه دهید.

در این بارکد، موضوع و توضیح خدمت شما به صورت کامل ذکر می‌شود و اگر شما قرارداد معینی داشته باشید، می‌توانید تاریخ قرارداد و مبلغ آن را نیز به صورت کامل درج کنید.

شناسه خدمت همانند شناسه کالا به دو صورت شناسه عمومی و خصوصی در اختیار شما قرار می‌گیرد. در این بخش، این دو شناسه را به صورت کامل ارائه می‌دهیم.

مشابه موضوع شناسه کالا، در اینجا هم اولویت اخذ و استفاده از شناسه خدمت به صورت خصوصی است. مودیان باید جهت صدور صورتحساب الکترونیکی خدمات خود، اقدام به اخذ شناسه خدمت و بهره‌برداری از آن نمایند.

با این حال، در ابتدای اجرای پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، امکان اخذ شناسه خدمت به صورت عمومی نیز وجود دارد. انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و سایر تشکل‌ها می‌توانند نمایندگی از اعضای خود را به نحو عمومی جهت دریافت شناسه خدمت ایجاد کرده و برای ثبت صورتحساب الکترونیکی، آن را در اختیار اعضای خود قرار دهند.

شناسه کالا و خدمات سامانه مودیان

شناسه خدمت عمومی

بررسی شناسه خدمت عمومی را می‌توان از آدرس www.stuffid.tax.gov.ir به دست آورد. اما متأسفانه لیست شناسه خدمت عمومی موجود در این سایت بسیار محدود است و بسیاری از افرادی که خدمات ارائه می‌دهند، ناچار به اخذ شناسه خدمت اختصاصی می‌شوند و به عبارت دیگر، به استفاده از شناسه خدمت اختصاصی مجبور می‌شوند.

این مسئله یا چالش در مورد شناسه کالا کمتر دیده می‌شود و عمدتاً کسانی که محصولات را به فروش می‌رسانند، توانسته‌اند در ابتدا از شناسه کالای عمومی بهره‌مند شوند.

شناسه خدمت اختصاصی

بررسی‌ها نشان داده است که اکثر افرادی که خدمات ارائه می‌دهند، تصمیم به تهیه شناسه خدمت اختصاصی گرفته‌اند و دلیل این انتخاب در عدم یافتن شناسه خدمت عمومی مربوط به کسب و کار خود است. اگر شما هم به دنبال شناسه خدمت هستید، توصیه می‌شود تلاش کنید شناسه خدمت اختصاصی خود را تهیه کنید و از گشتن در میان شناسه‌های عمومی منقضی شده و غیر مرتبط خودداری کنید، زیرا این مسیر به نتایج مطلوب نمی‌انجامد.

نحوه استعلام و دریافت شناسه اختصاصی و عمومی خدمت

بررسی فرآیند اخذ شناسه اختصاصی و عمومی خدمت نشان می‌دهد که این دو نوع شناسه مشابه یکدیگر هستند و تنها تفاوت آنها در این است که برای اخذ شناسه خدمت به صورت اختصاصی، مؤدی ارائه‌دهنده خدمت اقدام می‌کند، در حالی که در شناسه خدمت به صورت عمومی، تشکل‌های مربوطه مسئول این کار خواهند بود.

برای دریافت شناسه خدمت، مودیان محترم باید به درگاه مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به آدرس www.portal.gs1-ir.org مراجعه کنند.

شناسه کالا و خدمات مودیان

نحوه دریافت شناسه خدمات

مودیان مالیاتی که تصمیم به دریافت شناسه منحصر به فرد خدمت دارند، می‌توانند به سامانه portal.gs1-ir.org مراجعه کنند. این شناسه برای ثبت و ارسال صورتحساب الکترونیکی ضروری است.

روند گرفتن شناسه خدمت به صورت عمومی، کاملاً مشابه روند اخذ شناسه منحصر به فرد خدمت از طریق سامانه portal.gs1-ir.org است. تنها تفاوت آن در این است که در اینجا شخصی که شناسه خدمت درخواست کرده است، یک تشکل صنفی است که به نمایندگی از اعضای خود درخواست را ارسال می‌کند. این تشکل‌ها می‌توانند انجمن‌ها و اتحادیه‌های مختلف باشند.

مراحل دریافت شناسه خدمات

در مرحله اول، برای ثبت نام در سایت www.portal.gs1-ir.org نیاز است که انتخاب کنید ثبت نام به صورت حقیقی (شخص – مدیرعامل) باشد یا به صورت حقوقی به اسم شرکت انجام شود. این انتخاب بسته به تصمیم شما انجام می‌شود.

پس از انجام ثبت نام اولیه، وارد سایت شده و در قسمت سمت راست بالا با زدن مربع مشکی، یک لیست نمایش داده می‌شود. در ابتدای این لیست، مرکز عضویت ملی ذکر شده است. با زدن این دکمه، ملزم می‌شوید که اطلاعات خود را به صورت کامل در این قسمت وارد کنید.

پس از ثبت نهایی، لازم است که عضویت خود را پیگیری کرده و متوجه شوید که ثبت نام و عضویت شما در چه مرحله‌ای قرار دارد.

شناسه کالا و خدمات

چه کسانی باید شناسه اختصاصی کالا سامانه مودیان را دریافت کنند؟

اخذ این کد برای تمامی اشخاصی که قصد واردات و صادرات کالا دارند الزامی است. و از طریق سامانه جامع تجارت www.ntsw.ir می توانید اطلاعات مورد نیاز را را پر کنید و شناسه اختصاصی را دریافت کنند. به عبارت دیگر، هر فرد، شرکت یا سازمانی که قصد خرید یا فروش کالاهای وارداتی و یا صادراتی داشته باشد باید برای هر کالایی که قصد واردات یا صادرات آن را دارد، شناسه اختصاصی کالا در سامانه مودیان دریافت کند.

همچنین، تمامی موجودی‌های کالایی که در سیستم مودیان ثبت می‌شود، باید دارای شناسه اختصاصی کالا باشند. این شناسه به عنوان کد منحصر به‌فرد برای هر کالا استفاده می‌شود و از تداخل در ارسال و دریافت اطلاعات درباره کالاها جلوگیری می‌کند. با دریافت این کد، می‌توانید به‌راحتی تمامی اطلاعات مربوط به کالای خود را ثبت کنید و از امکانات مدیریتی سامانه مودیان برای مدیریت و پیگیری آن ها بهره‌مند شوید.

برای کالاهایی که شناسه اختصاصی ندارند، ثبت شناسه کالا به چه صورت است؟ 

در صورتی که کالایی شناسه اختصاصی ندارد، می‌توانید از روش‌های زیر برای ثبت شناسه کالا در سامانه مودیان استفاده کنید:

۱. ثبت کالا به عنوان کالای عمومی: در سامانه مودیان، می‌توانید کالای خود را به عنوان کالای عمومی ثبت کنید. در این حالت، شناسه کالای شما بر اساس سیستم شناسایی کالای عمومی قرار می‌گیرد که شامل یک سری کد رقمی بوده و برای هر کالا یکتا است. این روش برای کالاهایی که هنوز شناسه اختصاصی ندارند مناسب است.

۲. استفاده از شناسه عمومی کالا: اگر کالای شما دارای بارکد است، می‌توانید با استفاده از شناسه عمومی کالا آن را در سامانه مودیان ثبت کنید. در این حالت، شناسه کالای شما بر اساس شماره کالای شما مشخص می‌شود.

لازم به ذکر است که برای کالاهایی که شناسه اختصاصی ندارند، اطلاعات بیشتری در مورد کالا و نحوه استفاده از آن باید در سامانه مودیان وارد شود تا احتمال ثبت اشتباه کالا کاهش یابد. همچنین، در صورتی که کالای شما دارای مشخصات خاصی است، می‌توانید از فرمت‌های دیگری مانند تصویر، فایل صوتی و یا ویدئویی نیز برای توضیحات بیشتر استفاده کنید.

خدمات ترازان حساب در سامانه مودیان

پاسخ به پرسش های متداول

1- پیدا کردن شناسه کالا در سامانه مودیان به چه صورت است؟

برای گرفتن لیست شناسه کالا و خدمات کافی است از طریق آدرس سایت مالیات به آدرس https://stuffid.tax.gov.ir مراجعه نمایید.

در ادامه فایل کلی که مربوط به شناسه کالا ویا خدمات است را به صورت فایل اکسل دریافت کنید.

2- در صورت وجود نداشتن شناسه کالا و یا خدمات در لیست چه باید کرد؟ 

تنها کافیست که از طریق پرتال جامع ملی شماره گذاری کالا به آدرس سایت https://portal.gs1-ir.org/account/login مراجعه کنید. و در نهایت ثبت نام را در آنجا انجام دهیم و در آخر پس از تایید شدن توسط کارشناس برای دریافت کد کالا یا خدمات به راحتی اقدام شود.

سخن پایانی

راه اندازی پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و دریافت مشاوره در زمینه سامانه مودیان به صورت کاملا کاربردی و کامل ، با مشاوران و مدیران مالیتی ترازان حساب تماس حاصل نمایید. کارشناسان ما پاسخگویی سوالات شما و مشاوره رایگان تلفنی می باشند.

اسکرول به بالا
Call Now Button